Zaczynają się testy drogowe ciężarowej hybrydy
Czy DAF CF Hybrid okaże się sukcesem?
DAF Trucks rozpoczęła testy drogowe modelu CF Hybrid, aby zebrać doświadczenia związane z codziennym użytkowaniem pojazdu. Holenderska firma transportowa Peter Appel obecnie używa dwóch takich innowacyjnych pojazdów ciężarowych do zaopatrzenia supermarketów położonych w centralnej części Holandii.
Firma transportowa z Holandii Peter Appel wraz z DAF-em rozpoczęły testy drogowe modelu CF Hybrid | Fot. DAF Trucks
W mieście model DAF CF Hybrid jest napędzany tylko energią elektryczną, natomiast w trasie hybryda wykorzystuje zalety niskoemisyjnego silnika wysokoprężnego. Ten innowacyjny pojazd to optymalne połączenie najważniejszych korzyści wynikających z zastosowania technologii hybrydowej — umożliwia bezemisyjną jazdę w warunkach miejskich, a jednocześnie zapewnia duży zasięg oraz elastyczność na długim dystansie.
Pojazdy ciężarowe DAF CF Hybrid Innovation są wyposażone w niezwykle wydajny silnik wysokoprężny PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra (moc: 330 kW/450 HP), silnik elektryczny firmy ZF (moc: 75 kW/100 KM; moc szczytowa: 130 kW/175 KM) oraz specjalną przekładnię ZF TraXon przeznaczoną do hybrydowych układów napędowych.
Ładowanie podczas jazdy lub za pomocą stacji ładującej Silnik elektryczny czerpie energię z zestawu akumulatorów o pojemności 85 kWh, który ładuje się podczas pracy silnika wysokoprężnego, podczas pracy którego silnik elektryczny pełni rolę generatora i zasila akumulatory energią elektryczną. W przyszłości możliwe będzie również ładowanie akumulatorów za pomocą stacji ładującej, także z opcją szybkiego ładowania.
Przy pełnym naładowaniu akumulatorów zasięg modelu DAF CF Hybrid w trybie napędu elektrycznego wynosi od 30 do 50 kilometrów, w zależności od masy całego zestawu. Taki zasięg zdecydowanie wystarczy, aby wjechać do miasta i z niego wyjechać bez emisji żadnych zanieczyszczeń.
System inteligentnego zarządzania energią. W trasie CF Hybrid jest napędzany niskoemisyjnym i wydajnym silnikiem wysokoprężnym PACCAR MX-11, który zapewnia duży zasięg. Ponadto technologia hybrydowa pozwala uzyskać dodatkowe oszczędności na kosztach paliwa dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania energią.
Silnik elektryczny wykorzystuje energię wytwarzaną przez hamulec silnikowy zarówno podczas użycia go przez kierowcę jak i w przypadku aktywowania go przez system ograniczenia prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia (Down Hill Speed Control) do wspomagania pracy silnika wysokoprężnego. Jest to korzystne rozwiązanie zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i emisji CO2.
Odpowiedni do dłuższych tras. We współpracy z naszym klientem, siecią supermarketów Albert Heijn, nieustannie poszukujemy sposobów na zmniejszenie naszego śladu węglowego — mówi Marcel Pater, kierownik floty w firmie Peter Appel Transport, która dysponuje łącznie 680 pojazdami ciężarowymi. Mimo że pojazdy elektryczne idealnie nadają się do transportu miejskiego, technologia hybrydowa okazuje się lepszym rozwiązaniem na dłuższych trasach. W mieście model DAF CF Hybrid może być napędzany samą energią elektryczną, natomiast dzięki silnikowi wysokoprężnemu pojazd może bez problemu dojechać do zlokalizowanych na terenie całej Holandii oraz za granicą centrów dystrybucyjnych i z nich wrócić.
Użytkowany codziennie przez klientów. Podejmując działania w trosce o czystsze środowisko dla przyszłych pokoleń, DAF nie skupia się wyłącznie na jednym rozwiązaniu technologicznym, ponieważ spektrum potrzeb transportowych jest naprawdę szerokie — mówi Ron Borsboom, dyrektor wykonawczy ds. rozwoju produktów. Dlatego właśnie testujemy różne technologie. Napęd w pełni elektryczny to dobra alternatywa dla transportu miejskiego, natomiast technologia niskoemisyjnych silników wysokoprężnych to doskonałe rozwiązanie na dłuższe odległości, po części również dzięki dostępności nowych rodzajów paliwa. W ramach długofalowych działań analizujemy także możliwości zastosowania technologii zasilania wodorem. Podczas testów drogowych modelu CF Hybrid chcemy ocenić nie tylko osiągi, jakie zapewnia połączenie napędu elektrycznego i silnika wysokoprężnego. Chcemy również dowiedzieć się, na ile takie rozwiązanie jest przydatne dla naszych klientów w codziennym użytkowaniu.
[ info prasowe DAF Trucks ]