Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plW różnych krajach, różne przepisy
Transport drogowy

W różnych krajach, różne przepisy

Regulacje dotyczące opon zimowych

27 października 2015 r.   |  Andrzej Starnawski

Nie tylko zła pogoda, ale także zróżnicowane przepisy europejskie dotyczące stosowania opon zimowych, mogą być przyczyną unieruchomienia pojazdów lub nałożenia wysokich kar na kierowców za niedostosowanie się do wymogów prawa.

Dodatkowym utrudnieniem jest różna w poszczególnych krajach Europy definicja opony zimowej. Zagrożenia wynikające z zastosowania niewłaściwych opon zimą są niemałe dla użytkowników pojazdów ciężarowych i busów. Wszyscy operatorzy są świadomi problemów, jakie mogą wywołać nagłe opady śniegu, dlatego z reguły odpowiednio wyposażają swoje pojazdy. Niemniej jednak coraz więcej europejskich krajów wymaga stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych nie tylko wtedy, gdy zmuszają do tego warunki na drodze, lecz również w określonych okresach roku - mówi Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i   w Afryce. Brak jednolitych przepisów unijnych dotyczących opon zimowych dla pojazdów użytkowych stanowi duże wyzwanie dla operatorów, jednak nie zwalnia ich z   obowiązku stosowania właściwych opon. Niedostosowanie się do przepisów może przynieść grzywnę lub spowodować zatrzymanie pojazdu - dodaje.

W całej Europie zmienia się definicja opony zimowej dla pojazdu ciężarowego. Dotychczas podstawę krajowych przepisów, dotyczących opon zimowych, stanowiło oznaczenie M+S (znane również jako MS, M&S, M-S), będące skrótem od słów „błoto i śnieg” (ang. Mud and Snow), ale pod koniec 2012 r. Unia Europejska, dla oznaczenia opon zimowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, wprowadziła nowy dodatkowy symbol: znak trzech szczytów górskich i płatka śniegu.

Zgodnie z prawem, nowy symbol może być stosowany jedynie, gdy opona osiąga minimalne wyznaczone parametry osiągów na śniegu. Opony ciężarowe, które przejdą standaryzowany test i otrzymają oznaczenie 3PMSF są oficjalnie „oponami zimowymi do stosowania w trudnych warunkach śniegowych”. Jednakże w myśl europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, zastosowanie symbolu 3PMSF nie wyklucza użycia znaku M+S, ani go nie zastępuje. Oba oznaczenia pozostają w mocy, a   szczegółowe wymagania wobec opon zimowych można znaleźć w ustawodawstwie poszczególnych krajów. 

Nowe przepisy. W Europie są już kraje, które przyjęły lub zmieniły przepisy o oponach zimowych, uwzględniając opony ciężarowe z symbolem 3PMSF, a jednocześnie w dalszym ciągu dopuszczając do użytku wszystkie opony z oznaczeniem M+S, nawet jeśli nie posiadają znaku 3PMSF. Do grupy tych państw należą: Norwegia, Szwecja, Turcja i Rosja.

Inaczej sytuacja wygląda w Austrii, Niemczech, Chorwacji i Włoszech, gdzie w przepisach krajowych o oponach zimowych nadal jest mowa wyłącznie o oznaczeniu M+S. Z kolei w Belgii, Danii, Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech nie ma żadnych uregulowań w   zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych. Na starym kontynencie mamy do czynienia z dużą różnorodnością w tym zakresie, dlatego też operatorzy flot powinni sprawdzać uregulowania obowiązujące w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

Nie wszystkie opony zimowe dla pojazdów użytkowych są takie same - M+S oznacza, że opona ma lepszą trakcję na śniegu niż tradycyjna opona. Trzeba jednak pamiętać, że oznaczenie to nie jest związane z żadnym standaryzowanym testem. Inaczej jest w przypadku opon z oznaczeniem 3PMSF, które muszą przejść surowy test ISO, zdefiniowany przez Unię Europejską w 2012 r.

Porównuje się w nim właściwości trakcyjne opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść test, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna. Ze względu na wymóg sprawności na śniegu, opony z oznaczeniem 3PMSF są lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S.

Zimowe czy całoroczne? Jednak ani oznaczenie M+S, ani symbol 3PMSF nie dają pełnych informacji o oponie. Symbole wskazują na jej większą sprawność zimą niż tradycyjnych opon, jednak gwarancję właściwego zachowania pojazdu zimą mogą dać jedynie typowe opony zimowe. Te wyspecjalizowane produkty dla pojazdów ciężarowych nie tylko posiadają oba oznaczenia, ale przede wszystkim są szczególnie przygotowane do pracy w trudnych warunkach zimowych.

Producenci opon starają się zapewnić możliwie najlepsze spełnienie tych wymogów - jednym z przykładów jest oferta firmy Goodyear, która wprowadziła specjalistyczne opony zimowe dla pojazdów ciężarowych Ultra Grip Max, które mają znacznie lepszą przyczepność i wyższy poziom trakcji na śniegu, niż standardowe opony oznaczone symbolem M+S, a nawet 3PMSF, zapewniając flotom mobilność w warunkach zimowych. Nowa linia obejmuje także opony na oś kierowaną, oś napędową i dla naczep. Wszystkie są specjalistycznymi oponami zimowymi z oznaczeniami 3PMSF i M+S, ale ich osiągi na śniegu przewyższają oficjalne wymagania. Nawet po zużyciu 50% bieżnika nadal kwalifikują się do oznaczenia 3PMSF. Zastosowane w nich technologie IntelliMax Block i IntelliMax Edge pomagają utrzymać wysoką przyczepność przez cały okres eksploatacji opony.

Mimo, iż w naszym kraju nadal pokutuje głównie ekonomiczny aspekt przy wyborze właściwych opon, a wyniki sprzedaży pokazują, iż "zimówki" dla pojazdów użytkowych to zaledwie niecały procent rynku, to jednak warto poważnie rozważyć korzyści wynikające z zapewnienia dużo większego bezpieczeństwa jazdy w trudnych warunkach, a co za tym idzie oszczędności w razie niepożądanych zdarzeń na drodze, o które znacznie łatwiej zimą.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl