Ursus z homologacją swojego elektrycznego autobusu
Nowa konstrukcja, nowe pomysły
Lubelski producent otrzymał europejskie świadectwo homologacji na autobus elektryczny, dzięki czemu będzie mógł go włączyć do swojej oferty na rynkach całej Unii.
Nowy, zatwierdzony autobus będzie się nazywał Ekovolt, model E70110. W najbliższych tygodniach ma trafić na trasy Lublina, aby mógł przejść konkretne testy w normalnym ruchu ulicznym.
Efekt współpracy. Elektryczny autobus Ekovolt jest wspólnym projektem firmy Ursus, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie oraz inżynierów Politechniki Lubelskiej. Jego innowacyjność polega między innymi na ułożeniu baterii litowo-jonowych po bokach pojazdu, na wysokości podłogi. Dzięki temu znacznie łatwiej i szybciej można je wymieniać. Dotychczas najczęstszym rozwiązaniem było umieszczenie baterii na dachu, co jednak stanowi utrudnienie, a poza tym przesuwa środek ciężkości autobusu, który od razu inaczej też się prowadzi.
Ekovolt na jednym "ładowaniu" może przejechać około 110 km, a sam proces uzupełniania energii ma zajmować zaledwie 15 minut. Ma 23 miejsca siedzące i około 50 stojących.
Dwa zdania z raportu. Jak czytamy w raporcie o uzyskaniu świadectwa homologacji: "Współpraca członków Konsorcjum ma na celu budowę i przeprowadzenie badań elektrycznego autobusu miejskiego (..) a także [możliwość – przyp. red.] stworzenia w Lublinie zaplecza produkcyjnego i badawczego autobusów elektrycznych. (...) To po trolejbusach kolejny krok w realizacji strategii Zarządu URSUS S.A., będącej odpowiedzią Spółki na zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne produkty. Uzyskane świadectwa homologacji na autobus EKOVOLT ma charakter międzynarodowy i umożliwia Spółce sprzedaż autobusu elektrycznego na rynku polskim oraz na rynkach Unii Europejskiej".