Trzeci wymiar transportu miejskiego
Pop.Up – pionierski system wykorzystujący przestrzeń naziemną i powietrzną
Podczas 87. targów Geneva International Motor Show firmy Italdesign i Airbus przedstawiły koncepcję Pop.Up, pierwszego modularnego, w pełni elektrycznego, bezemisyjnego systemu transportowego, który ma ograniczyć wzmożony ruch na drogach w zatłoczonych megamiastach.
Wizualizacja pojazdu Pop.Up | Fot. mat. prasowe
Pop.Up to wizja transportu multimodalnego, który wykorzystuje zarówno przestrzeń naziemną jak i powietrzną. Koncepcja jest odpowiedzią obu firm na coraz trudniejsze poruszanie się w przestrzeni miejskiej. Ponieważ zatłoczenie na drogach ma znacznie nasilić się do 2030 r., firmy postanowiły połączyć swoją wiedzę inżynierską i znaleźć optymalny sposób na stworzenie zrównoważonego, modularnego i multimodalnego systemu transportu miejskiego.
3 elementy. System Pop.Up składa się z trzech elementów. Platformy sztucznej inteligencji, która na podstawie wiedzy o użytkownikach zarządza podróżą oferując alternatywne scenariusze użycia i zapewniając bezproblemowy dojazd do celu oraz moduł interfejsu, który utrzymuje dialog z użytkownikami w środowisku wirtualnym. Trzecim, najważniejszym elementem jest pojazd w kształcie kapsuły pasażerskiej, który może łączyć się z dwoma różnymi i niezależnymi napędzanymi elektrycznie modułami (modułem naziemnym i modułem napowietrznym). Kapsuła może też integrować się z innymi środkami transportu publicznego (na przykład koleją lub systemem hyperloop).
Zasada działania Pop.Up jest prosta: pasażerowie planują podróż i rezerwują miejsce za pomocą łatwej w użyciu aplikacji. System automatycznie podpowiada najlepsze rozwiązanie – na podstawie wiedzy o użytkownikach, zależności czasowych, natężenia ruchu, kosztów, wymagań w zakresie wspólnych przejazdów – dołączając kapsułę pasażerską do modułu powietrznego lub naziemnego albo do innego środka transportu i uwzględniając preferencje oraz potrzeby pasażerów.
Kapsuła. Pojazd Pop.Up to połączenie małego, dwumiejscowego samochodu z mini-samolotem umożliwiającym pionowy start i lądowanie. Ta zaawansowana technicznie kapsuła z włókna węglowego ma 2,6 m długości, 1,4 m wysokości i 1,5 m szerokości. Zmienia się ona w miejski samochód łącząc się z modułem naziemnym, który ma podwozie z włókna węglowego i jest zasilany akumulatorowo.
Podczas podróży przez zatłoczone megamiasto kapsuła odłącza się od modułu naziemnego i jest przenoszona przez moduł powietrzny o wymiarach 5 x 4,4 m napędzany ośmioma przeciwbieżnymi wirnikami. W takiej konfiguracji Pop.Up staje się samolotem miejskim z automatycznym pilotem i może efektywnie przemieścić się między wybranymi punktami, unikając korków drogowych. Kiedy pasażerowie dotrą do celu, moduły powietrzne i naziemne wraz z kapsułą autonomicznie wracają do specjalnych stacji ładowania, gdzie czekają na następnych klientów.
W ciągu następnych kilku lat transport naziemny osiągnie następny poziom rozwoju; stanie się nie tylko współdzielony, połączony siecią i autonomiczny, ale również multimodalny i przejdzie w trzeci wymiar – powiedział podczas prezentacji systemu dyrektor generalny Italdesign Jörg Astalosch.