Trasa Świętokrzyska z nowym tunelem
Trwa budowa połączenia warszawskich dzielnic Pragi Północ i Targówka
W nasyp kolejowy, w pobliżu ulicy Zabranieckiej, "wsunięta" została gotowa konstrukcja tunelu, a cała operacja trwała pół godziny.
Sama procedura zaczęła się już ponad tydzień wcześniej, gdyż trzeba było rozebrać tory kolejowe, trakcję i odpowiednio przygotować nasyp. Oczywiście także znacznie wcześniej, bo od trzech miesięcy, budowana była konstrukcja tunelu (kolejnego w budowanej trasie).
Tunel. Ten ważący 3,2 tys. t kolos, został przetransportowany na swoje miejsce za pomocą specjalnych, zdalnie sterowanych wózków z łącznie ponad 400 kołami, obracającymi się wokół własnej osi.
Ten obiekt, podobnie jak tunel znajdujący się pod trasą kolejową do Legionowa i Gdańska, widoczny na końcu ul. Kawęczyńskiej, został zbudowany obok torów, a następnie przewieziony w docelowe miejsce. Teraz drogowcy rozpoczną odbudowę odcinka linii kolejowej nad tunelem. W ten sposób znacznie krótszy jest czas wyłączenia ruchu kolejowego – nie kilka miesięcy, które byłyby potrzebne na budowę tunelu "klasyczną" metodą, czyli od razu w nasypie kolejowym, a zaledwie kilkanaście dni – powiedział Tomasz Kunert z Urzędu m.st. Warszawy.
Oszczędność czasu. Dzięki zastosowanej technice, wyłączenie linii kolejowej można było zminimalizować, skracając terminy blisko 6-krotnie - z około 3 miesięcy do zaledwie nieco ponad 2 tygodni. Aktualnie trwają także prace na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Objazdowej.
Wykonana została podbudowa obu jezdni, powstają tam także chodniki oraz ścieżka rowerowa. Budowa drogi od ul. Objazdowej do samego tunelu zacznie się, gdy zlikwidowane zostaną zbiorniki technologiczne obniżające poziom wód gruntowych.
Trasa Świętokrzyska, na którą warszawiacy czekają dobre pół wieku, ma ułatwić połączenie Centrum, przez Pragę Północ, z Targówkiem. Długość całości to ponad 3 km - od Mostu Świętokrzyskiego do ul. Zabranieckiej. Pierwszy odcinek trasy, od Wisły do ul. Zamoyskiego, powstał dwa lata temu.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tego odcinka trasy, podpisano w maju 2015 r. Roboty rozpoczęto w październiku ubiegłego roku, a zakończyć się mają we wrześniu przyszłego. Koszt inwestycji to 76 mln zł, a wykonawcą jest firma Strabag.