Targi Transportu Publicznego 2017
Druga edycja Warsaw Bus w Nadarzynie
Równolegle z Międzynarodowymi Targami Transportu, Spedycji i Logistyki (piszemy o nich we wstępniaku), odbyły się w dniach 22-24 III, w Centrum Targowo-Kongresowym w Nadarzynie pod Warszawą (Ptak Warsaw Expo) także II Targi Publicznego Transportu Zbiorowego Warsaw Bus.
II Targi Transportu Publicznego 2017 | Fot. Cezary Banasiak
Zeszłoroczna, premierowa edycja Warsaw Bus zgromadziła ok. 100 wystawców, ale w tym roku było ich znacznie więcej. Przedstawili oni szeroką gamę swoich produktów - od pojazdów różnego zastosowania, przez części zamienne, do nowatorskich rozwiązań mobilnych i usług finansowych.
Premiery i "starzy znajomi". Wśród producentów i dystrybutorów największych marek autobusowych pojawiły się m.in. Mercedes, MAN, Scania, Iveco, Isuzu, Autosan, Otokar, Irizar, VDL, MAZ i SOR. Niemiecki MAN przygotował premierę na okazję targów Warsaw Bus - po raz pierwszy pokazany został nowoczesny, dwupokładowy autokar Neoplan Skyliner. Firma GSP Polska, autoryzowany dystrybutor katalońskiej marki Ayats, przedstawiła dwa jej najnowsze modele: Eclipse i Kronos, a turecki Otokar przywiózł ze sobą aż 4 nowe modele - miejski, niskopodłogowy KENT C12, międzymiastowy Territo 13, turystyczny Navigo T, a także przeznaczony głównie do tras podmiejskich Vectio U LE.
Oczywiście poza premierami, producenci pokazali także inne modele ze swego portfolio. Scania chwaliła się np. doskonale znanymi Irizarami - takimi jeżdżą piłkarze m.in. Realu Madryt czy FC Barcelony, ale także polskie kluby - na targach stał np. Irizar i8 w barwach Wisły Kraków (dla porządku trzeba dodać, że jeżdżą nimi też piłkarze Legii Warszawa, Cracovii czy Wisły Płock).
Spektrum wystawców było bardzo szerokie - poza wspomnianymi producentami autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych, można było się zapoznać z ofertą części zamiennych, elementów wyposażenia, czy akcesoriów i serwisu.
Tematyka targów objęła także inne powiązane zagadnienia: systemy biletowe, infrastrukturę przystankową, płyny eksploatacyjne, smary, paliwa, alternatywne źródła zasilania, systemy inteligentne w transporcie (ITS), systemy wspomagające i monitorujące pracę kierowców, a także usługi finansowe, ubezpieczenia i doradztwo. Słowem - każdy mógł znaleźć coś "dla siebie".
Konferencje i szkolenia. Pierwszego dnia targów, 22 III, odbyła się konferencja "Bezpieczeństwo pasażerów w transporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych", zorganizowana przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Na potrzeby konferencji w jednej z hal zostało zbudowane miasteczko ruchu drogowego dla dzieci szkół podstawowych, w którym odbywały się ćwiczenia i symulacje. Honorowym patronatem objęła konferencję Pierwsza Dama, Agata Kornhauser-Duda.
Drugiego dnia (23 III) odbyła się natomiast, podzielona na dwie części, konferencja "Polski Transport Osób". Pierwsza - z udziałem m.in. przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Sejmu i Senatu - nosiła tytuł "Publiczny transport zbiorowy w nowej odsłonie. Rola prywatnych przewoźników w transporcie zbiorowym", a druga "Turystyka w nowych realiach prawnych regulujących działalność przewoźników".
Tematy poruszane na konferencjach były niewątpliwie ciekawe, ale trzeba przyznać, że zainteresowanie zarówno nimi, jak i całymi targami oględnie mówiąc, nie zachwyciło. Niestety.