Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plSzkolenia w czasach zarazy
Transport drogowy

Szkolenia w czasach zarazy

Wzrasta popularność akcji

5 stycznia 2021 r.   |  SC

Ponad 80 zawodowych kierowców wzięło udział w wykładach online z bezpiecznej jazdy, a kolejnych 50 sprawdziło swoje umiejętności w praktyce, wsiadając do kabin najnowszych modeli Volvo Trucks i wicząc kontrolowane poślizgi na Autodromie Jastrząb.

Pomimo pandemicznych ograniczeń organizowana już po raz piąty akcja Profesjonalni kierowcy zakończyła się sukcesem   |   Fot. Volvo Trucks

Pomimo pandemicznych ograniczeń organizowana już po raz piąty akcja „Profesjonalni kierowcy” zakończyła się sukcesem. Co więcej, organizatorzy już planują przyszłoroczne działania z jeszcze większą niż dotychczas liczbą partnerów. W tej chwili trwają rozmowy z kolejnymi zainteresowanymi.

Akcja „Profesjonalni kierowcy” jest bardzo dobrze odbierana w branży. Nikt nie ma wątpliwości, jak ważne jest stałe doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych kierowców. Wsparcie partnerów jest dla nas niezwykle cenne, bez ich zaangażowania nie moglibyśmy kontynuować naszych działań. W tych szczególnych czasach, gdy zawód kierowcy tylko zyskuje na znaczeniu, dalsze szkolenia to konieczność, nasza społeczna odpowiedzialność – nie ma wątpliwości Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.

Bohaterowie naszych czasów. „Profesjonalni kierowcy” to największa akcja społeczna branży TSL. W bezpłatnych warsztatach teoretycznych i praktycznych uczestniczą osoby, które mają prawo jazdy kategorii C+E, ale nigdy nie pracowały w zawodzie. Od 2016 roku, a więc od początku akcji, Volvo Trucks wspólnie z Continental Opony Polska, MJM Brokers, Volvo Financial Services, Ergo Hestią i MAK Ubezpieczenia przeszkolili ponad 900 osób. Zdecydowana większość znalazła pracę w zawodzie.

Podczas piątej edycji w zajęciach online, odbywających się w pierwszych miesiącach pandemii koronawirusa, uczestniczyło ponad 80 osób z całej Polski, także te, które w tradycyjnych szkoleniach, z różnych powodów, nie mogły dotychczas wziąć udziału. Podczas pięciu spotkań kierowcy uczyli się m.in. mocowania ładunku czy jazdy defensywnej.

To było dużo wyzwanie, ale kontynuowanie akcji „Profesjonalni kierowcy” było i jest dla nas ważne. Zawód kierowcy stał się bardzo istotny, szczególnie w okresie wzmożonej aktywności konsumentów na początku pandemii, gdy bez względu na okoliczności, dostawy do sklepów nie mogły zostać przerwane. Kierowcy są bohaterami tych pandemicznych czasów – przekonuje Piotr Werner, menedżer ds. produktu Volvo Trucks Polska, koordynator akcji.

W zajęciach praktycznych, zorganizowanych na Autodromie Jastrząb, najnowocześniejszym obiekcie szkoleniowym w kraju, wzięło udział 51 osób. Młodzi kierowcy pod czujnym okiem najlepszych szkoleniowców w Polsce ćwiczyli m.in. poślizg podczas jazdy z dużą prędkością czy zachowanie podczas nagłego wtargnięcia na drogę. W szkoleniach wykorzystywane były również symulatory o sześciu stopniach swobody, zaprojektowane z wykorzystaniem kabiny pojazdu ciężarowego.

Chętnych na szkolenie praktyczne było znacznie więcej niż miejsc. Niestety obostrzenia sanitarne nie pozwoliły na zwiększenie liczby uczestników.

Dodatkową wartością dla adeptów tego zawodu była możliwość przetestowania najnowocześniejszych samochodów ciężarowych na rynku: Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM i Volvo FMX. W Polsce nowe modele po raz pierwszy zostały zaprezentowane we wrześniu. Ich produkcja ruszy w marcu 2021 roku.

Przygotowania do 6. edycji. Volvo Trucks Polska wspólnie z partnerami akcji pracuje w tej chwili nad programem i harmonogramem przyszłorocznej edycji szkoleń. Zajęcia odbędą się w systemie hybrydowym: teoretyczne w sieci, praktyczne na torze. Volvo Trucks chce, by było ich więcej niż w tym roku.

Zamierzamy też wrócić do szkoleń na drogach publicznych, z których z uwagi na pandemię zrezygnowaliśmy. Pojawi się także nowy temat: pobieranie i odbieranie ładunków w przestrzeni magazynowej. Pierwsze szkolenia zaplanowaliśmy na marzec – zapowiada Piotr Werner.

W tej chwili na rynku brakuje ok. 100 tys. zawodowych kierowców. Organizatorzy akcji chcą dotrzeć do jak największej grupy młodych ludzi i zmienić - nie zawsze pozytywny - wizerunek tego zawodu.


O organizowanej przez Volvo Trucks akcji powiedzieli:

Sylwia Chmielewska, Managing Director Volvo Financial Services Polska:

Z każdym rokiem rośnie zapotrzebowanie na kierowców zawodowych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Udział w akcji „Profesjonalni Kierowcy” traktujemy jako kolejny element wsparcia branży transportowej i logistycznej.

Na co dzień dostarczamy rozwiązania finansowe dedykowane naszym klientom. Jednak nie możemy i nie zapominamy o kierowcach i ich bezpieczeństwie.  Zależy nam, aby profesjonaliści stale podnosili swoje kompetencje, co w konsekwencji przełoży się na zmniejszenie liczby wypadków i doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Nasze pojazdy są zabezpieczone zarówno różnego rodzaju rozwiązaniami finansowymi, jak i instrumentami ubezpieczeniowymi. Dzięki takiej inicjatywie jak akcja „Profesjonalni kierowcy” możemy dotrzeć do rzeczywistego użytkownika naszych samochodów, a następnie pokazać mu, jak należy korzystać z ich możliwości. W ten sposób zwiększamy komfort korzystania z pojazdu, szczególnie w momencie nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń.

Jacek Surmacz, Dyrektor Biura Programów Leasingowych i Pakietów Dealerskich, dostawca innowacyjnych rozwiązań ubezpieczeniowych dla Volvo Financial Services, MAK Ubezpieczenia:

W MAK Ubezpieczenia działamy w obszarach minimalizacji ryzyka, a bezpieczeństwo jest kluczowym elementem strategii firmy. Podobnie rzecz się ma w branży transportowej. Tu także powinno się dbać o zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa.

W programie kształcenia kierowców szczególną uwagę należy poświęcić znaczeniu takich elementów jak: przewidywanie zachowań uczestników ruchu, utrzymanie odpowiedniej odległości od innych samochodów, wykorzystanie dynamiki pojazdu, stała prędkość, płynna jazda i odpowiednie ciśnienie w oponach. Kierowcy powinny też posiąść umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu drogowym, a także wiedzieć, jak się zachować, gdy dojedzie do wypadku, w jaki sposób udzielić  pierwszej pomocy i jakie dziania podjąć, aby zminimalizować skutki szkody.

Przygotowując ofertę ubezpieczenia pojazdu czy floty pojazdów Towarzystwo Ubezpieczeniowe opiera się na wynikach szkodowych z ostatniego okresu. Badana jest częstotliwość występowania szkód oraz wysokość wypłat. Z punktu widzenia TU, im rzadziej dochodzi do szkody oraz im szkoda jest mniejsza, tym oferta ubezpieczenia korzystniejsza. Edukacja kierowców w kwestii zachowania bezpieczeństwa i przewidywania zagrożeń  na drodze ma więc kluczowe znaczenie. W MAK Ubezpieczenia doradzamy, jak poprawić bezpieczeństwo we flocie pojazdów, a jednym z elementów naszych rekomendacji jest szkolenie zawodowych kierowców.

Błażej Szczerba, wiceprezes MJM Brokers:

Uczestnictwo w akcji „Profesjonalni Kierowcy”, organizowanej przez naszego strategicznego klienta Volvo Trucks Polska, traktujemy jak zobowiązanie. Jesteśmy brokerem ubezpieczeniowym specjalizującym się w ubezpieczeniach branży transportowej. 90 proc. naszego biznesu to ubezpieczenia pojazdów i ładunków w transporcie międzynarodowym. Czujemy się zobowiązani do wspierania akcji i uczestniczenia w niej.

Wszystkim naszym klientom powtarzamy, że jedyną drogą do długoterminowej i najkorzystniejszej finansowo współpracy z ubezpieczycielami, jest przemyślane, zorganizowane i skuteczne zmniejszanie liczby szkód i ich rozmiarów, poprzez realizację programów prewencyjnych. Jednym z najistotniejszych elementów takich programów są właśnie szkolenia kierowców.

Stanisław Rosół, Dyrektor Handlowy Działu Opon Użytkowych, Continental Opony Polska:

Continental, firma technologiczna i producent opon premium, wspiera swoich klientów i partnerów z branży transportowej, oferując produkty i usługi odpowiadające na wyzwania rynku. Jednym z takich wyzwań jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Dlatego przyjęliśmy i realizujemy globalną strategię „Wizja Zero”: bez wypadków, bez rannych, bez ofiar.

Według danych Inspekcji Transportu Drogowego, tylko w ubiegłym roku aż 1694 razy zatrzymano dowody rejestracyjne pojazdów ciężarowych i autobusów za nieprawidłowości związane z niewłaściwym stanem ogumienia. Ta liczba wskazuje, że wciąż mamy wiele do zrobienia w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach. Najlepiej poprzez edukację i prewencję. Dlatego właśnie, wspólnie z Volvo Trucks i pozostałymi partnerami największej kampanii CSR w branży transportowej – akcji „Profesjonalni kierowcy”, stawiamy na kształcenie kierowców i jak najlepsze przygotowanie ich do zawodu.

Polska gospodarka w dużym stopniu opiera się na transporcie. Doskonale było to widać w 2020 roku, w czasie pandemii, ale transport odegra ogromne znaczenie także i w tym roku, kiedy dodatkowym wyzwaniem będzie dostarczenie szczepionek na COVID-19. Tymczasem branża wciąż boryka się z niedoborem kierowców, szczególnie tych wykwalifikowanych. Według ubiegłorocznego raportu PwC „Rynek pracy kierowców w Polsce”, w kraju brakuje obecnie ok. 100 tys. kierowców zawodowych i ta liczba będzie się zwiększać.

Warto też podkreślić, że kluczowe wyzwania przedsiębiorstw transportowych to m.in. redukcja spalania i bezpieczeństwo. Continental Opony Polska aktywnie wspiera polskich przewoźników w tym zakresie, dostarczając zaawansowane technologicznie produkty i usługi. Jednak bardzo duży wpływ na powyższe wskaźniki mają umiejętności kierowcy. Ważne jest wyrobienie prawidłowych nawyków u młodych kierowców, dopiero stawiających swoje pierwsze kroki w zawodzie. Takie akcje jak „Profesjonalni kierowcy” są niezbędne i powinny być przeprowadzane regularnie. W ten sposób przyczyniamy się do podniesienia jakości funkcjonowania transportu, większego bezpieczeństwa na drogach oraz mniejszego zużycia paliwa.

[ materiały Volvo ]


Fot. Volvo Trucks
W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl