SUV-y stanowią 25% wszystkich sprzedanych samochodów w Europie
W 2016 roku zarejestrowano w Europie ponad 15 mln nowych samochodów, z czego jedną czwartą stanowiły SUV-y. Popularność tego typu pojazdów rośnie również na innych rynkach, przede wszystkim – podobnie jak w Polsce – dzięki zakupom na firmę.
Toyota Rav4 Hybrid | Fot. Toyota
Miniony rok był jednym z najlepszych dla branży motoryzacyjnej. Analitycy z JATO Dynamics podkreślają, że liczba rejestracji w 2016 roku jest drugim najlepszym wynikiem osiągniętym od 2007 roku. Spośród 29 europejskich rynków 27 odnotowało wzrosty, z czego 14 na dwucyfrowym poziomie.
Dane płynące z rynku europejskiego pokazują również, że rok 2016 okazał się najlepszy dla modeli typu SUV. Podczas gdy inne segmenty wzrosły średnio o około 2,2 procent, ten odnotował wzrost na poziomie 21,4 procent – oznacza to zwiększenie sprzedaży tego rodzaju samochodów z 3,2 mln w 2015 roku do 3,9 mln w 2016 roku.
Wyniki za rok 2016 pokazują, że jedną z ważniejszych grup klientów na rynku motoryzacyjnym są firmy. W Polsce zarejestrowano w ubiegłym roku ponad 416 tys. samochodów osobowych, z czego 282 tys. rejestracji było na REGON. Oznacza to wzrost rok do roku o prawie 22 procent – komentuje Łukasz Kania, prezes zarządu Fleet Partners. Udział klientów instytucjonalnych w całkowitej liczbie rejestracji zwiększył się w porównaniu do 2015 roku z 65,2 procent do 67,7 procent, a najsilniejszą grupę nabywców stanowiły firmy zajmujące się leasingiem CFM i RC, których udział w rynku wyniósł 44,9 procent i charakteryzował się wzrostem o 2,1 procent. Warto również zwrócić uwagę na rosnącą popularność hybryd i samochodów elektrycznych. Chociaż ich udział w rynku wciąż jest niewielki i wynosił odpowiednio 2,4 procent. i 0,1 procent, to liczba ich rejestracji wzrosła o ponad 65 procent, głównie za sprawą aut z napędem hybrydowym.
Raport przygotowany przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pokazuje ponadto, że w Polsce największy udział w rynku samochodów hybrydowych niezmiennie ma Toyota (78,35 procent), a dane sprzedaży koncernu pokazują, że na świecie połowa egzemplarzy RAV4 wybierana jest właśnie z takim napędem. Na drugim miejscu znalazł się Lexus z udziałem na polskim rynku wynoszącym 15 procent. Dalsze miejsca przypadły marce KIA (1,86 procent), Volvo (1,44 procent) i Fordowi (0,93 procent).
[ mat. prasowe ]