S7 budowa kawałek po kawałku
Całość będzie gotowa w roku 2020?
Ruszają prace przy trasie S7. Na razie wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla drugiego (ostatniego), liczącego 40 km, odcinka drogi na trasie Gdańsk - Elbląg. Jeżeli prace budowlane rozpoczną się jeszcze tej wiosny, jest szansa, że nową S7 z Gdańska do Elbląga pojedziemy w 2018 r. Na razie nie wiadomo, kiedy zapadnie decyzja o budowie uciążliwego odcinka Nidzica – Płońsk.
Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110
Na ostatni odcinek północnej części S7 przetarg na roboty budowlane ogłoszono jeszcze po koniec sierpnia 2014 r., ale na przeszkodzie stanęły sprawy biurokratyczne: brak decyzji środowiskowych i zezwoleń wojewody. Na początku 2015 r. wydano decyzje środowiskowe i wojewoda pomorski podpisał zezwolenia na realizację inwestycji w trybie natychmiastowym. Dało to zielone światło drogowcom do zakończenia przetargu i rozpoczęcia budowy.
Planowana droga S7 rozpoczyna się w miejscowości Koszwały i skomunikowana jest z Południową Obwodnicą Gdańska. Koniec projektowanej trasy przewidziany jest w miejscowości Kazimierzowo, gdzie wpina się w obwodnicę Elbląga. Droga ekspresowa S7 będzie dwujezdniowa, wybudowane zostaną dwa mosty przez Wisłę, mosty nad Nogatem i kanałem Linawy oraz pięć węzłów drogowych – Cedry Małe, Dworek, Nowy Dwór Gdański, Ryki, a także Elbląg Zachód.
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Gdańsk - Elbląg to obecnie najważniejsza inwestycja drogowa na Żuławach. Trasa ułatwi podróżowanie na wschód od Trójmiasta i na Mazowsze. Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare). Budowa między Gdańskiem a Elblągiem ma pochłonąć ok. 3,3 mld zł , czyli blisko 82,5 mln zł za kilometr ekspresowej drogi S7.
Rozpoczynają się prace również na kolejnym odcinku S7. Na rok 2015 zaplanowano budowę mniejszych odcinków trasy w okolicy Ostródy i Miłomłyna. Koszt tych inwestycji to 2,6 mld zł. Według szacunków inwestora, w ciągu 15 lat od zakończenia budowy drogi, ruch samochodowy będzie tam przekraczał 30 tys. pojazdów na dobę. W tym regionie zmodernizowano już wcześniej ok. 80 km drogi S7, dzięki czemu czas przejazdu na trasie z Warszawy do Gdańska skrócił się o 20 min.
Do maja 2017 r. powinna zakończyć się budowa liczącego ponad 22 km odcinka drogi ekspresowej S7 z Nidzicy do miejscowości Napierki, leżącej w woj. warmińsko-mazurskim. Blisko 1,5 km drugiego z tych odcinków znajdzie się na terenie woj. mazowieckiego. Powstaną cztery węzły drogowe: Nidzica Północ, Nidzica Południe, Powierż i Napierki.
Napierki-Płońsk. Niestety, na przebudowę 71 km odcinka Napierki-Płońsk przyjdzie poczekać jeszcze co najmniej 5 lat, ponieważ prace w tej części S7 znajdują się dopiero w sferze projektowania. Koszt tego odcinka inwestycji zaplanowano na ponad 2 mld zł. Jeśli po drodze nie będzie żadnych biurokratycznych utrudnień, to dopiero w 2020 r. będziemy mogli pojechać do trójmiasta całą, dwujezdniową S7.