Rok w komunikacji za nami
Transport publiczny w Warszawie - przegląd wydarzeń roku 2018
Rok 2018 obfitował w wiele wydarzeń istotnych dla Warszawskiego Transportu Publicznego. ZTM opracował przegląd najważniejszych i przedstawił je na grudniowym spotkaniu z dziennikarzami (w swojej siedzibie na ul. Żelaznej w Warszawie).
W badaniach Barometru Warszawskiego komunikacja miejska w stolicy niezmiennie dostaje wysokie oceny. Tak samo było i w 2018 roku. W czerwcowych ankietach udział wzięło ponad 1100 mieszkańców stolicy, a respondenci bardzo pozytywnie ocenili stołeczny transport publiczny. Aż 82 proc. z nich dobrze określiło jego funkcjonowanie, z czego aż 67 proc. wystawiło mu najwyższe noty w skali od 1 do 10.
WTP ma swój znak. Już 1 stycznia 2018 roku na bokach autobusów, tramwajów, pociągach metra i Szybkiej Kolei Miejskiej pojawiła się charakterystyczna litera „t” w czerwonym okręgu, przypominająca kształtem warszawską syrenkę. Nowe logo jest też umieszczone na Punktach Obsługi Pasażerów, biletach, czy stacjach rowerów Veturilo. „Tetka” zastąpiła wiele, funkcjonujących dotychczas na pojazdach, symboli warszawskiej komunikacji, m.in. logo Zarządu Transportu Miejskiego i poszczególnych przewoźników, znak „Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej” czy herb Warszawy.
Symbol Warszawskiego Transportu Publicznego doceniają nie tylko warszawiacy, ale też eksperci. „Tetka” otrzymała nagrodę w konkursie wzornictwa przemysłowego „Dobry Wzór 2018”. Logo WTP zostało wyróżnione w kategorii „Grafiki użytkowej i opakowań”.
W nowy rok miało miejsce także inne, ważne wydarzenie. Warszawska komunikacja miejska łączyła gminy Łomianki oraz Izabelin ze stolicą już od dawna. Od 1 stycznia 2018 roku te relacje są jeszcze silniejsze. Łomianki i fragment gminy Izabelin zostały włączone do 1. strefy biletowej. Pasażerowie nie jeżdżą już liniami „Ł” czy „BIS”, tylko 150, 250 i 750 i płacą mniej za bilety. Warszawska komunikacja miejska od 1 stycznia dociera do gminy Czosnów, która znalazła się w 2. strefie biletowej. Nowa linia 750 powstała z dotychczasowej linii BIS. Granicą stref biletowych jest przystanek Dziekanów Nowy Zachód.
Słuchamy pasażerów. W 2018 roku powstały dwa ciała opiniodawczo-doradcze działające przy ZTM: Rada Warszawskiego Transportu Publicznego oraz Forum Pasażerów. Zadaniem Rady jest zbieranie opinii i propozycji reprezentantów różnych środowisk. W jej skład wchodzą naukowcy – eksperci od transportu publicznego, przedstawiciele organizacji społecznych, ekologicznych i zrzeszających przedsiębiorców, reprezentanci władz samorządowych i operatorów działających w aglomeracji warszawskiej.
Pierwsze posiedzenie RWTP odbyło się 5 kwietnia 2018 roku. Od tego czasu członkowie zbierali się kilkukrotnie. Rada przekazała do ZTM rekomendacje dotyczące m.in. dostępności przystanków oraz pojazdów komunikacji miejskiej dla osób o ograniczonej mobilności i percepcji czy też priorytetów dla pojazdów stołecznego transportu publicznego w ruchu miejskim. Owocem tych zaleceń był m.in. audyt pojazdów WTP pod kątem ich dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Pod koniec października zaczęło działać również Forum Pasażerów. W jego skład wchodzą osoby o zróżnicowanych potrzebach, korzystające z Warszawskiego Transportu Publicznego – zarówno młodsi, jak i seniorzy, pasażerowie z niepełnosprawnościami, rodzice z dziećmi małymi lub w wieku szkolnym.
Hybrydowo i gazowo. Zarząd Transportu Miejskiego konsekwentnie promuje ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym, stara się zachęcać kierowców do przesiadania się do autobusów, tramwajów i metra, ale to nie wszystko. W kolejnych kontraktach, podpisywanych z operatorami autobusowymi, premiowane są oferty wykorzystujące pojazdy o alternatywnych źródłach napędu.
Mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego są pojazdy gazowe, dlatego w kwietniu 2018 roku ZTM podpisał ze zwycięzcą przetargu, firmą Michalczewski, kontrakt na świadczenie usług przewozowych 29 autobusami 12-metrowymi o napędzie gazowym. Warunki postępowania premiowały oferty uwzględniające pojazdy ekologiczne – dzięki temu na stołecznych ulicach pojawiły się nowoczesne autobusów Scania Citywide LF.
W czerwcu w barwach WTP zaczęło jeździć 61 12-metrowych autobusów hybrydowych MAN Lion’s City Hybrid. To efekt zawartego jeszcze w grudniu 2017 roku kontraktu z firmą Mobilis.
Na pojazdy o napędzie gazowym stawia również największy warszawski przewoźnik, czyli Miejskie Zakłady Autobusowe. Dzięki podpisanej w czerwcu umowie od przyszłego roku pasażerowie będą mogli korzystać z 50 autobusów przegubowych i 30 12-metrowych marki MAN, zasilanych sprężanym gazem ziemnym CNG.
Przesiądźmy się! W 2018 roku prowadziliśmy również aktywne działania, mające zachęcić kierowców do pozostawiania prywatnych samochodów i podróżowania po aglomeracji Warszawskim Transportem Publicznym. Jednym z warunków, przybliżających do tego celu jest budowa systemu parkingów Parkuj i Jedź, na których kierowcy, zwłaszcza ci mieszkający poza stolicą, mogą zostawić swoje auta i w dalszą podróż udać się: autobusem, metrem lub tramwajem.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy otwarte zostały dwa takie obiekty, oba w rejonie Węzła Komunikacyjnego Młociny, z którego codziennie korzystają tysiące pasażerów. Parking Metro Młociny III został otwarty już w lutym. Obiekt znajduje się pomiędzy południowym wejściem do stacji metra Młociny, a skrzyżowaniem z ulicą Przy Agorze/Sokratesa, w pasie dzielącym jezdnie ulicy J. Kasprowicza. Dla kierowców przygotowano na nim 157 miejsc parkingowych, w tym 6 dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzyści mają dla siebie 24 miejsca ze stojakami, a przy jednym z nich można naładować rower elektryczny.
Poza standardowym wyposażeniem, na parkingu P+R Metro Młociny III znajdują się ekologiczne nowości. Panele fotowoltaiczne wytwarzają energię wykorzystywaną m.in. do oświetlenia terenu energooszczędnymi lampami LED. Wśród miejsc parkingowych dla samochodów są dwa z ładowarkami dla pojazdów elektrycznych. Na parkingach P+R można je naładować za darmo.
Od lipca kierowcy mogą korzystać z kolejnego, tymczasowego parkingu Parkuj i Jedź Metro Młociny IV. Jest na nim 249 miejsc dla samochodów oraz 5 dla osób z niepełnosprawnościami. Parking Parkuj i Jedź Metro Młociny IV jest w pasie rozdzielającym jezdnie al. gen. M. Wittek czyli bielańskiego odcinka trasy mostu M. Skłodowskiej-Curie.
Razem z otwartymi w 2018 roku obiektami w Warszawie korzystać można z 16 parkingów P+R. Codziennie umożliwiają one przesiadkę do WTP ponad 4655 kierowcom samochodów oraz ponad 728 rowerzystom. Bezpłatnie z parkingów mogą korzystać osoby posiadające ważne bilety krótkookresowe (dobowe, 3-dniowe, weekendowe) oraz okresowe (30- i 90-dniowe), a także osoby korzystające z biletu seniora oraz posiadające uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Taniej, dalej, lepiej. #Metropolia działa. Od 1 września funkcjonuje rozszerzony program Warszawa+. Skorzystali na nim zarówno mieszkańcy kilkunastu gmin podwarszawskich, jak i warszawiacy. Każda gmina ma do wyboru trzy poziomy dofinansowania zakupu biletów mieszkańcom i odpowiadające im trzy rodzaje biletów. Przy najwyższym progu dofinansowania za bilet 30-dniowy normalny imienny ważny w obu strefach biletowych pasażer płaci tylko 120 zł, czyli o 60 zł mniej niż wcześniej.
Dzięki decyzji radnych skorzystali też mieszkańcy stolicy. Od 1 września Bilety Warszawiaka i Młodego Warszawiaka są ważne w obu strefach biletowych – można podróżować dalej, płacąc tyle, co dotychczas. Na tym rozwiązaniu skorzystało blisko pół miliona osób, które mieszkają i płacą podatki w stolicy.
Rok metra i linii lokalnych. Rok 2018 okazał się także przełomowym w historii warszawskiego metra. Dzięki podpisanym umowom wiadomo, jaki kształt będzie miała ostatecznie II linia podziemnej kolei oraz kiedy powstaną wszystkie zaplanowane odcinki. We wrześniu metro symbolicznie dotarło na Bródno. Podpisana umowa przewiduje, że powstaną tam trzy stacje o roboczych nazwach: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Połączą je, mające po ponad 4 kilometry długości, tunele. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wykonawca na zrealizowanie projektu ma 36 miesięcy.
Po przeciwnej stronie II linii, na Bemowie, także mamy już komplet umów. Tam metro będzie powstawało etapami. W ramach jednego odcinka zbudowane zostaną stacje Ulrychów oraz Powstańców Śląskich, a także około 2,5 kilometra tuneli. Druga inwestycja obejmuje 3 stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz Stację Techniczno-Postojową Karolin. To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra, tam będą przeglądy i wszystkie naprawy. Zadaniem wykonawcy tego bemowskiego odcinka II linii metra będzie zarówno zaprojektowanie, jak i wykonanie całej infrastruktury podziemnej kolei.
Natomiast na I linii metra, na 10 stacjach, montowane są nowoczesne bramki wejściowe. Wyremontowano także i przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych 2 toalety na stacjach Pole Mokotowskie i Wierzbno. Odnowiono również Punkty Obsługi Pasażerów na stacjach metra Marymont i Ratusz-Arsenał oraz na ul. Żelaznej.
Warszawski Transport Publiczny ma za zadanie zapewnić sprawne i wygodne podróżowanie nie tylko po stolicy, ale także po terenie aglomeracji warszawskiej. Codziennie tysiące ludzi z okolicznych miast i gmin dojeżdża do największego polskiego miasta do pracy, do szkół, na uczelnie, do urzędów. Wykorzystują do tego linie „L”, które uruchamiane są we współpracy z samorządami. W 2018 roku powstało kilka nowych linii dowozowych (wszystkich jest już 48).
Od 24 lutego pasażerowie z Zielonki mogą podróżować dwiema nowymi liniami autobusowymi – L43 i L44. Z kolei, od 1 lipca w gminie Konstancin-Jeziorna kursuje nowa linia autobusowa – L42. Niebieskie autobusy dojeżdżają do Słomczyna przez Obory i Cieciszew. Linia lokalna L46 rozpoczęła kursowanie 24 września. Dzięki niej dogodny dojazd do stacji kolejowej w Otwocku mają mieszkańcy Karczewa i Otwocka.
Natomiast 8 października w Sulejówku po raz pierwszy na trasy wyjechały autobusy nowych linii L47 i L48 – autobusy linii L47 kursują po Sulejówku, a linia L48 łączy Michałówek z PKP Miłosna.
Buspasy ułatwiają. Wytyczenie buspasów dla warszawiaków podróżujących komunikacją miejską oznacza szybszy przejazd. W 2018 roku, po przeprowadzeniu starannych analiz, wytyczone zostały dwa nowe pasy, przeznaczone dla pojazdów komunikacji miejskiej. W czerwcu powstał buspas na Pradze-Północ, na ulicy Kijowskiej. Od września funkcjonuje również buspas na ulicy Raszyńskiej do skrzyżowania z Koszykową.
Uruchomienie nowych buspasów oznacza, że w stolicy funkcjonuje już ponad 67 km wydzielonych pasów ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego. W tej liczbie jest także 5,7 km torowisk tramwajowo-autobusowych. Najdłuższa taka trasa to ciąg ulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Ma on w sumie 7775 m.
W 2018 r. Zarząd Transportu Miejskiego zbudował 28 peronów przystankowych, 3 zatoki betonowe, 14 pasów przejazdowo-postojowych oraz 2 pętle autobusowe. Nowe perony przystankowe powstały m.in. przy ul. Jana Kazimierza, L. Kondratowicza, Instalatorów, czy Księcia Ziemowita i Naczelnikowskiej. Pasy przejazdowo-postojowe zbudowano m.in. przy ul. Grochowskiej, Karczunkowskiej, Smoczej i przy Trakcie Brzeskim. Od niedawna pasażerowie mogą też korzystać z nowych pętli autobusowych – na Annopolu i w Starej Miłośnie.
W mijających 12 miesiącach remont przeszło 16 peronów przystankowych, 13 zatok betonowych, 7 pasów przejazdowo-postojowych oraz 4 pętle autobusowe. Odnowiono infrastrukturę części przystanków znajdujących się m.in. przy ul. F. Hynka, Czerniakowskiej, Grochowskiej, Spartańskiej, czy al. Solidarności. Wyremontowaną nawierzchnię otrzymały pętle autobusowe Esperanto, Wiatraczna, Al. Krakowska i Metro Wilanowska. Remonty infrastruktury przesiadkowej ZTM wykonał także w ramach realizacji projektów z budżetu partycypacyjnego - przy ul. Sytej, E.J. Osmańczyka i Przy Bażantarni. W nowych miejscach ustawiliśmy 43 wiaty przystankowe.
[ info ZTM ]