Rekordy na 90-lecie
Świetne wyniki DAF-a za rok 2017, jeszcze większe plany na kolejny
2 III w Białowieży odbyła się konferencja firmy DAF podsumowująca rok zeszły, obfitujący w dobre wiadomości dla holenderskiego producenta.
Maciej Taniewski, Managing Director DAF Trucks Polska | Fot. Cezary Banasiak
Rok 2018 jest dla DAF-a jego jubileuszowym, 90-tym. Uczcił to świetną sprzedażą, m.in. po raz 12 z rzędu liderując w ciągnikach siodłowych w Polsce, a także prestiżowymi nagrodami.
Truck of the Year. Po raz pierwszy w historii najważniejszej "ciężarowej" nagrody International Truck of the Year, tym razem przyznano ją nie dla jednego pojazdu a dla dwóch flagowych nowości marki - ze względu na utrzymanie takiego samego standardu jakości w obu modelach. Corocznie wśród najważniejszych kryteriów wyboru brane pod uwagę są innowacyjne rozwiązania, komfort dla kierowcy, bezpieczeństwo, zmniejszanie kosztów eksploatacji, wpływ na środowisko - wszystkie te aspekty spełniła zarówno seria CF, jak i XF. Prezentując nowe modele firma DAF wprowadziła na rynek gamę średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych, która ustanawia nowe standardy w kwestii sprawności układu napędowego i całkowitej wydajności - oceniał to pod koniec roku przewodniczący jury IToTY 2018, Gianenrico Griffini.
DAF-owi udało się zmniejszyć wagę swoich ciągników od 100 nawet do 800 kg, wydłużyć interwały serwisowe (nawet do 200 tys. km), udanie zmodyfikować moduły łączące dla zabudów, a chyba przede wszystkim spełnić swoją zapowiedź odnośnie zmniejszenia zużycia paliwa o 7%, którą wcześniej wielu uważało za zbyt optymistyczną. A jednak. 7% zatrzymane "w kieszeni" dla każdego przedsiębiorcy to wynik rzeczywiście świetny.
W Europie i na świecie. Udział rynkowy zarówno w segmencie poniżej 16 t, jak i wyższym, utrzymał się na niemal niezmienionym poziomie (+0,4% < 16t i -0,2% < 16 t), ale firma ma 3 miejsce w zamówieniach w Europie i dodatkowo odnotowała kilka rekordów. Sprzedała m.in. poza Unią Europejską ponad 9 tys. pojazdów (a jeszcze w 2016 r. było ich 5,1 tys.) czy też 4,5 tys. silników. Rekordowa była też sprzedaż PACCAR Parts, a także portfolio PACCAR Financial.
DAF w Europie ma blisko 11% udziału w rynku do 16 t (zajmując 4 miejsce) oraz 15,3% dla cięższych (też 4 lokata). Jest natomiast liderem w dmc >= 16 t w Wlk. Brytanii (28,2%), Holandii (30,3%), Węgrzech (24,5%) oraz Polsce (19,8%).
Sprzedaż w naszym kraju. Nad Wisłą od lat DAF właściwie "rządzi". 10% jego łącznej produkcji dostarczane jest do Polski. 12 rok z rzędu jest liderem sprzedaży ciągników siodłowych (udział w rynku 20,9%), a 3 rok z rzędu prowadzi w stawce pojazdów o dmc >= 16 t, przy czym należy wspomnieć, że w ostatniej dekadzie w tym segmencie, tylko raz oddał prowadzenie.
Plany na rok następny są również ambitne - m. in. przekroczyć 20% udział w rynku >= 16 t, zarejestrować 5,6 tys. nowych pojazdów, osiągnąć 45% dla kontraktów obsługowo-naprawczych DAF Multisupport oraz 25% w PACCAR Financial.
Najlepszy dealer. Jak co roku (już po raz siódmy) przy okazji konferencji podsumowującej miniony rok, organizowana jest też gala wręczenia nagród dla najlepszego dealera DAF w Polsce. Przy wyborze najlepszych ocenie podlega mnóstwo czynników, ale najważniejsze są te działania, które bezpośrednio wpływają na satysfakcję klienta, a więc m.in. poprawność wykonania usługi już za pierwszym razem, co jak wiadomo może nastręczać sporo trudności. Wśród innych kryteriów były także wydajność obsługi w ramach serwisu ITS/PTS, sprzedaż kontraktów obsługowo–naprawczych DAF Multisupport, realizacja planów sprzedaży nowych pojazdów, części i marketingowych, ale także jakościowe szkolenia z ekonomicznej jazdy. Dodatkowo punkty można było zarobić za ponadstandardowy udział dealerów w akcjach specjalnych DAF takich jak np. Welcome Home (oferta zniżek na wybrane usługi serwisowe i części dla pojazdów mających ponad 3 lata) oraz osiągnięcie wyższych niż wymagane poziomów w szkoleniach (Standard of Excellence) przez mechaników.
Pierwsze miejsce i tytuł najlepszego dealera DAF w tym roku zdobyła firma DBK Sp. z o.o. oddział Białystok, wyprzedzając krakowski oddział firmy Wanicki i drugiego przedstawiciela sieci DBK, tym razem z Koszalina. Mocny akcent Grupy DBK to nie przypadek - jest to największa sieć serwisowo–sprzedażowa w Polsce, która obejmuje 21 oddziałów własnych i 12 punktów partnerskich na terenie całego kraju. We współpracy z DAF-em w 2017 r. dostarczyła 2115 pojazdów, co stanowiło 42% łącznej liczby rejestracji nowych pojazdów marki.
Mechanik Roku. DAF organizuje też okresowo własną Olimpiadę Techniczną, która cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mechaników. Tym razem wzięło ich udział 148, a w samym finale spotkało się 4 najlepszych. Zwycięzcą został Łukasz Węgrzynek z firmy DBK oddział Szczecin (był drugi w 2014 r.), drugie miejsce zajął Adam Karolik z DBK o/Białystok, trzecie Adam Matyjaszczyk z WW Wanicki o/Świdnik, a czwarte Wojciech Karolik z DBK o/Białystok.