Rekordowe ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2 w Polsce
Ecolution by Scania
2,1 l na 100 km – o tyle mniej paliwa zużyły pojazdy objęte programem „Ecolution by Scania”. Oznacza to również ograniczenie emisji CO2 aż o 7,7%. Od stycznia 2022 r. doskonałe wyniki spalania osiągnęło ponad 2 000 pojazdów objętych programem w Polsce.
Ściśle współpracujemy z kierowcami i firmami transportowymi w Polsce, aby promować bezpieczny i przyjazny dla środowiska styl jazdy. „Ecolution by Scania” sprawdza się świetnie, ponieważ w krótkim czasie przynosi wymierne efekty – ograniczenie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2. Program pozwala na optymalne wykorzystanie pojazdu, skorzystanie ze szkoleń i coachingu kierowcy, a także daje dostęp do indywidualnego programu obsługi serwisowej. Finalnie, wspólnie zwiększamy wydajność transportu nie tylko poprzez lepsze wykorzystanie pojazdów, ale również podniesienie ich dyspozycyjności – komentuje Adam Łęczycki, dyrektor ds. digitalizacji w Scania Polska S.A.
Jak wynika z analizy danych z objętych programem pojazdów Scania, zużywają one o ponad 2 l na 100 km mniej paliwa, niż te, które nie zostały objęte programem. Oznacza to redukcję emisji CO2 o 4 402 t, co daje spadek o 7,7%, uwzględniając normę EN 16258 (2,63 kg/l), wykorzystaną do oszacowania poziomu emisji dwutlenku węgla.
„Ecolution by Scania” jest przeznaczony dla firm wykonujących transport długodystansowy. Analizowane dane dotyczą okresu styczeń 2022 r. – wrzesień 2023 r. Pod uwagę wzięto wyniki dla pojazdów wykonujących transport ze standardowym obciążeniem, na typowych trasach.
O programie. Każdorazowo „Ecolution by Scania” jest dopasowywany do potrzeb konkretnej firmy transportowej, uwzględniając specyfikę pracy floty, w tym: obciążenie pojazdów, rodzaj pełnionych zadań oraz pokonywanych dróg. Następnie ustalany jest konkretny cel, na przykład: obniżenie zużycia paliwa lub redukcja emisji CO2. Kluczowe znaczenie mają tu szkolenia i coachingi kierowców, podczas których analizowane są postępy kierowców oraz udzielane wskazówki na temat bardziej efektywnego wykorzystania pojazdu.
Scania zobowiązała się do ograniczenia emisji CO2 ze swoich pojazdów o 20% do 2025 r., gdzie punktem odniesienia są poziomy z 2015 r. Firma ogłosiła swoje zobowiązanie do osiągania SBT (Science Based Targets – celów klimatycznych opartych na naukowych podstawach) w 2020 roku, wspierając paryskie porozumienie klimatyczne i stając się pierwszym dużym producentem ciężkich pojazdów użytkowych, który to zrobił. W ostatnich latach Scania zmniejszyła też emisje dwutlenku węgla z własnej produkcji oraz z własnych operacji transportowych i logistycznych.
Ogólny kierunek rozwoju branży transportowej jest jasny – do 2030 roku połowę sprzedaży Scania w Europie będą stanowić pojazdy zelektryfikowane. Jednak już dziś musimy wspierać naszych klientów w prowadzeniu zrównoważonego i dochodowego biznesu. Jest to możliwe m.in. dzięki takim programom, jak „Ecolution by Scania” – dodaje Adam Łęczycki.
[ materiały Scania ]