Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plPrzemęczenie - śmiertelne zagrożenie drogowe
Transport drogowy

Przemęczenie - śmiertelne zagrożenie drogowe

14 maja 2015 r.   |  AS

Jednym z najczęstszych powodów wypadków spowodowanych przez kierowców samochodów ciężarowych jest przemęczenie. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania ścisłych zasadach ustanowionych przez prawo. Kontroli kierowców mają służyć tachografy. Niestety zatrważająco często dochodzi do manipulacji, które "umożliwiają" kierowcom łamanie prawa. To pociąga za sobą fatalne konsekwencje.


Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110

Manipulacje w tachografach to działania służące ukryciu rzeczywistego czasu prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Jest ich wiele, choć najbardziej znaną i niebezpieczną jest „jazda na magnes”, który zakłóca działanie tachografu cyfrowego. Innymi sposobami manipulowania jest wymiana karty kierowcy na cudzą bez zmiany prowadzącego pojazd, jazda bez karty, wprowadzenie do tachografu błędnych parametrów przez technika i wiele innych. Wszystkie te działania mają służyć zaoszczędzeniu czasu. Jakim kosztem?

Może się wydawać, że manipulacje w tachografach są nieistotne. Często wynikają z prozaicznej chęci zaoszczędzenia na czasie czy wcześniejszego dotarcia do celu. Konsekwencje takiego zachowania mogą być i często są katastrofalne. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, że kierowca pojazdu z przyczepą o łącznej masie 40 ton przyśnie na chwilę z przemęczenia (a przecież chciał szybciej wykonać swoją pracę) i w rezultacie straci panowanie nad kierownicą. Wtedy skutki takiego „oszczędzania czasu” mogą być nawet śmiertelne. Najbardziej niebezpiecznym z naruszeń jest „jazda na magnesie”, ponieważ zakłóca nie tylko działanie tachografu, lecz także systemów dbających o bezpieczeństwo jazdy, m.in. ABS-u i systemów kontroli trakcji, co bezpośrednio wpływa na sprawność samochodu.

Polskie prawo za manipulacje w tachografach przewiduje kary zarówno dla przedsiębiorców, jak i kierowców. W najłagodniejszym wymiarze sięgają kilku tysięcy złotych mandatu, w najsurowszym – kilkudziesięciu. Jednakże prawo przewiduje nie tylko kary pieniężne. W przypadku rażących naruszeń przewoźnik może zostać pozbawiony licencji, a nawet wolności. Groźba więzienia dotyczy również kierowców, w szczególności jeśli spowodują wypadek pojazdem, na którego tachografie dopuścili się manipulacji. Podobne konsekwencje grożą w całej Europie. Zwykle są to kary wielkości od kilku do kilkunastu tysięcy euro.

Ostatnio tematowi manipulacji w tachografach, ich wpływu na bezpieczeństwo na drodze oraz konsekwencjom, jakie mogą dotknąć firmy transportowe, poświęcona była w całości konferencja zorganizowana na Stadionie Narodowym w Warszawie przez firmę Inelo (o konferencji pisaliśmy już na naszych łamach). To ważne i prestiżowe wydarzenie objęła patronatem Komisja Europejska oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wśród prelegentów i gości znaleźli się przedstawiciele Komisji Europejskiej, służb kontrolnych z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, Norwegii, Turcji i kilkunastu innych państw europejskich, a także ponad 200 reprezentantów firm transportowych.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl