Ponad 345 km dróg w 2022 roku
Tyle właśnie planuje w GDDKiA na przyszły rok
Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych.
Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110
W przyszłym roku kierowcy otrzymają do dyspozycji kilkaset kilometrów nowych tras. Nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Oddawane drogi to zwieńczenie ciężkiej pracy wielu osób i instytucji. Aby mogło do tego dojść, każdą inwestycję trzeba odpowiednio przygotować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne, ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę, a na sam koniec sprawnie i terminowo zrealizować roboty budowlane - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wiele ważnych tras. Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolą domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ - południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
W 2022 roku ułatwiona zostanie podróż drogą ekspresową S7 ze Stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddano do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku udostępnione zostaną w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki - Mława i Pieńki - Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko - Lesznowola i Lesznowola - Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w woj. małopolskim połączymy tunelem funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.
Przyszły rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłuży się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19: Niedrzwica Duża - Kraśnik i Zdziary - Rudnik nad Sanem.
Rok 2022 to także nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawią się w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. Oddany zostanie do ruchu odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn - Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.
Połączona zostanie także autostrada A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5. Ułatwione zostanie także ominięcie zatłoczonej trasy od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, dzięki oddaniu do ruchu trzech odcinków S6, Bożepole Wielkie - Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłużony zostanie odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończone zostaną prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra - Lubawka.
Oddane do ruchu zostanie też kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (woj. mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie woj. warmińsko-mazurskie).
W 2022 r. planujemy oddanie łącznie ponad 345 km nowych dróg:
- około 46 km autostrad:
- A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk (24,2 km)
- A18 od km 11+860 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do 33+760 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) (21,9 km)
- około 253 km dróg ekspresowych:
- S3 rozbudowa węzła Kijewo (1,7 km)
- S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa) (15,3 km)
- S5 Nowe Marzy - Świecie Południe (23,3 km)
- S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (22,4 km)
- S6 Bożepole Wielkie - Luzino (10,4 km)
- S6 Luzino - Szemud (10,3 km)
- S6 Szemud - Gdynia Wielki Kack (20,2 km)
- S7 Napierki - Mława (14 km)
- S7 Pieńki - Płońsk (13,8 km)
- S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola (6,5 km)
- S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km)
- S7 Naprawa - Skomielna Biała (3,1 km)
- S14 Łódź Lublinek - Łódź Teofilów (12,2 km)
- S17 Warszawa Wschód - Lubelska (2,5 km)
- S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik (20 km)
- S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem (8,2 km)
- S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (7,2 km)
- S61 Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km)
- S61 koniec obw. Suwałk - Budzisko z obw. Szypliszek (24,2 km)
- oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych:
- DK9 obwodnica Iłży (7,2 km)
- DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km)
- DK35 obwodnica Wałbrzycha (1,1 km) - inwestycja podzielona jest na dwa odcinki, miejski finansowany przez Prezydenta Wałbrzycha i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km)
- DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) (14,3 km)
- DK51 obwodnica Smolajn (1,8 km)
- DK73 Kielce - m. Brzeziny/Morawica (4,2 km)
[ materiały GDDKiA ]