Pierwsze w Polsce autobusy elektryczno-hybrydowe
Volvo właśnie dostarczył je do Inowrocławia
Rozpoczęła się realizacja zamówienia na autobusy Volvo w Inowrocławiu i pierwsze cztery pojazdy dotarły już na ulicę miasta. Co jednak ciekawe, są to pierwsze w naszym kraju busy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in).
Elektryczna hybryda Volvo już w Inowrocławiu | Fot. Volvo Buses
Kolejne cztery takie same dojadą już wkrótce, a pozostałe osiem będzie wyłącznie elektrycznych. Niniejszym też Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem gdzie cała flota autobusów zostanie zelektryfikowana.
Elektryczno-hybrydowe. Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną, a dodatkowy niewielki silnik spalinowy pełni funkcję pomocniczą. Zużywają o 60% mniej paliwa od diesli, a emisja dwutlenku węgla zostaje zmniejszona od 75 do nawet 90%. Tradycyjne hybrydy mają te osiągi sporo niższe - zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji. Pojazd może przejechać może w trybie elektrycznym do 70% trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. W Inowrocławiu zastosowanie znajdą oba rozwiązania.
Autobusy posiadają także możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.
Kierunek dla innych. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno-hybrydowym. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce - powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Całe zamówienie na szesnaście nowych autobusów kosztowało nieco ponad 39 mln zł, ale miasto zapłaci 15% tej inwestycji - resztę pokryje dofinansowanie unijne.