Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plOszczędnie i bardziej eko - zarówno w dieslach, jak i ciężarówkach gazowych
Transport drogowy

Oszczędnie i bardziej eko - zarówno w dieslach, jak i ciężarówkach gazowych

Różne redakcje branżowe zbadały pojazdy IVECO

2 sierpnia 2018 r.   |  AS

Testy drogowe przeprowadzone przez czołowe europejskie redakcje wykazały jakość IVECO zarówno w wersji zasilanej gazem, jak i olejem napędowym.


Firma IVECO udowadnia w praktyce, że jej technologia zasilania skroplonym gazem ziemnym (LNG) stosowana w pojazdach z silnikami Natural Power jest racjonalnym i finansowo opłacalnym rozwiązaniem w transporcie długodystansowym zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ponad 3000 Stralisów NP jest eksploatowanych we flotach ponad 400 firm logistycznych na głównych europejskich szlakach transportowych. Nie ulega więc wątpliwości, że pojazdy te są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także pozwalają uzyskać atrakcyjnie niski całkowity koszt posiadania oczekiwany przez przedsiębiorstwa z tej branży. Przejawem rosnącego zaufania do pojazdów zasilanych gazem ziemnym jest również komercyjny sukces ciągników Stralis NP 460, na które firma IVECO przyjęła już ponad 1000 zamówień w 12 europejskich krajach w zaledwie 8 miesięcy od rynkowej premiery modelu.

Pierre Lahutte, prezes marki IVECO, powiedział: „Jeżeli ktoś wciąż waha się między gazem i dieslem, to powinien zdecydować się na IVECO. Wiemy, że nasz najnowszy Stralis 480 XP jest bardzo dobrym samochodem, zajmującym wysokie miejsce w rankingach efektywności mierzonej zużyciem paliwa, ale w ostatnich testach przeprowadzonych w warunkach rzeczywistych przez czołowe europejskie redakcje Stralis NP 460 uzyskał wręcz przełomowe rezultaty. Jest niekwestionowanym liderem, z dużym zapasem wyprzedzającym wszystkie tradycyjne samochody ciężarowe z silnikami Diesla. Testy potwierdziły oszczędności dla właściciela w porównaniu z analogicznym modelem z silnikiem zasilanym olejem napędowym, bez uszczerbku dla osiągów oraz przy wyższym komforcie dzięki mniejszemu poziomowi hałasu i wibracji. W ciągu roku, przy założeniu przebiegu 150 000 km, całkowity koszt posiadania Stralisa NP 460 może być niższy o ponad 10 000 euro w porównaniu z podobnym samochodem ciężarowym zużywającym olej napędowy i AdBlue.

Testy przeprowadzone niedawno przez europejskie redakcje branżowe potwierdziły, że Stralis XP z silnikiem Diesla plasuje się w czołówce swojej kategorii pod względem zużycia paliwa, natomiast wśród pojazdów zasilanych gazem ziemnym Stralis NP jest absolutnym liderem.

Stralis NP 460 w wersji jednopaliwowej z dwoma zbiornikami LNG oferuje zasięg do 1600 km przy takich samych osiągach jak analogiczny model z silnikiem Diesla, ale ma nad nim przewagę w postaci wyjątkowo niskiego spalania. „Gazowy” Stralis NP zużywa do 15% paliwa mniej, co przy niższych cenach gazu ziemnego w porównaniu z olejem napędowym przekłada się na poważne oszczędności. Dalsza redukcja kosztów wynika z faktu, że inaczej niż w pojazdach z silnikami Diesla układy oczyszczania spalin w samochodach zasilanych gazem ziemnym nie wymagają stosowania AdBlue. W połączeniu z długimi okresami międzyprzeglądowymi wynoszącymi 90 000 km oszczędności na całkowitym koszcie posiadania w porównaniu z samochodami zasilanymi olejem napędowym sięgają 9%.

Silnik IVECO Cursor 13 NP jest chroniony dwoma patentami: pierwszy z nich dotyczy autorskiego rozwiązania FPT Industrial w zakresie ograniczania spalania stukowego, które umożliwia zwiększenie osiągów i stosowanie paliw o zróżnicowanych parametrach oraz chroni trójfunkcyjny katalizator przed skutkami tzw. wypadania zapłonów. Druga technologia, również opracowana przez FPT Industrial, to system aktywnego zarządzania przepływem powietrza, czyli doboru stechiometrycznego składu mieszanki również podczas zmiany przełożeń. Zapewnia ona stałą wartość momentu obrotowego w czasie zautomatyzowanego przełączania biegów, co przekłada się na maksymalizację osiągów przy najwyższym przełożeniu.

Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym na gaz ziemny wyposażonym w zautomatyzowaną skrzynię biegów najnowszej generacji. W 12‑biegowej przekładni Hi‑TroniX zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania, dzięki którym charakteryzuje się ona sprawnością wynoszącą 99,7%, wyjątkową trwałością oraz najlepszą w swojej klasie rozpiętością przełożeń (16,7) i równie korzystnym stosunkiem przenoszonego momentu obrotowego do masy. W porównaniu z poprzednim modelem czas zmiany przełożeń skrócono o 10%. Skrzynia oferuje również dodatkowe funkcje, takie jak tryb rozkołysania, cztery biegi wsteczne oraz możliwość montażu przystawek odbioru mocy (PTO) jak Stralisie z silnikiem Diesla. Skrzynia Hi‑TroniX dla Stralisa NP jest standardowo wyposażona w hydrauliczny intarder oraz zwiększającą komfort pracy kierowcy i bezpieczeństwo jazdy funkcję ułatwiającą ruszanie na wzniesieniu Hill holder. Standardowym wyposażeniem Stralisa NP jest system HI‑CRUISE, czyli układ przewidującego tempomatu opartego na topografii terenu i lokalizacji GPS. System pomaga dostosować prędkość, przełożenie do pokonywanej trasy maksymalizując oszczędności paliwa. Wykorzystuje działanie funkcji Eco-Roll – rozłącza układ napędowy podczas zjazdów ze wzniesienia. Stralis NP został wyposażony w znany ze Stralisa XP Ecoswitch – układ dostosowujący dostępne parametry silnika do aktualnych warunków trasy i masy zestawu. Wszystkie te rozwiązania zapewniają wyjątkowo niskie zużycie paliwa zwłaszcza w terenie pagórkowatym i przy niepełnym obciążeniu.

Technologia Natural Power firmy IVECO, wraz z szybko rozwijającą się siecią dystrybucji paliwa gazowego, sprawia, że Stralis NP jest realnym i dostępnym natychmiast rozwiązaniem dla operatorów logistycznych chcących skompletować przyjazny dla środowiska park pojazdów bez uszczerbku dla osiągów i wydajności — a jednocześnie z pożytkiem dla rentowności oraz z perspektywą pozyskania nowych zamówień dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na transport zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Operatorzy logistyczni planujący wymianę swoich flot na pojazdy zasilane gazem ziemnym mogą liczyć na szybki rozwój sieci dystrybucji LNG wspierany przez inicjatywy Komisji Europejskiej, takie jak Projekt Niebieskiego Korytarza, czy rozwiązania wprowadzane przez władze krajowe w całej Europie, mające na celu upowszechnienie stosowania gazu ziemnego i biometanu w transporcie. Obecnie przy głównych szlakach transportowych w Europie działa ponad 150 stacji tankowania tego paliwa, a do końca 2018 roku ich liczba ma wzrosnąć do 300. Towarzyszy temu rozbudowa infrastruktury produkcji i transportu LNG, która stara się nadążyć za rosnącym popytem.

Wraz z dalszym rozwojem sieci dystrybucji coraz więcej firm logistycznych będzie dołączać do grona użytkowników pojazdów zasilanych gazem ziemnym, takich jak Stralis NP. Pionierem wśród czołowych przedsiębiorstw w tej grupie była firma Perrenot, a w jej ślady poszły ostatnio także Don Trucking, Vega Trans, FERCAM, Primafrio i DHL Freight.

[ info IVECO ]

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl