Obwodnica Nysy powstanie w ciągu dwóch lat
Początek prac już w kwietniu
Wojewoda opolski wydał zezwolenie na budowę obwodnicy Nysy w ciągu dwóch dróg krajowych - DK46 i DK41. Inwestycja ma być zrealizowana w drugiej połowie 2017 roku, a pierwsze prace rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu. Ponad 16 km drogi ma kosztować 307 mln zł.
Jeden z węzłów planowanej obwodnicy Nysy | Fot. GDDKiA
Umowa na projekt i wykonanie realizacji została podpisana z wykonawcą w sierpniu ubiegłego roku. Cała trasa ma mieć 16,5 km, z czego 7,4 km ma być w ciągu drogi krajowej DK46, a dłuższy, liczący 9,1 km, w ciągu drogi krajowej DK41. Pierwszy odcinek będzie miał dwie jezdnie, a drugi jedną z dodatkowymi pasami do wyprzedzania (w systemie 2+1).
Mosty, estakady, kładki. Swoistym wyzwaniem będzie budowa 14 obiektów mostowych, w tym mostu nad rzeką Nysą Kłodzką (383 m długości), ponad trzystumetrowej estakady nad planowanym Kanałem Ulgi oraz kładek nad liniami kolejowymi relacji Nysa - Opole oraz Nysa - Brzeg i Katowice - Legnica.
W ramach obwodnicy będzie funkcjonować pięć skrzyżowań, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy na skrzyżowaniu obwodnicy z DK46, w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej. Powstanie też 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych.
Jak czytamy w komunikacie GDDKiA, inwestycja ma na celu poprawę przepustowości ulic miejskich i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej. Realizacja ma wpłynąć na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Nysy.
Wyeliminowanie z ruchu miejskiego uciążliwych samochodów ciężkich przyczynić się ma natomiast do klimatu akustycznego oraz zmniejszenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska. Ma też w znaczny sposób skrócić czas podróżujących na kierunku Polska - Czechy oraz Opole - Kłodzko.