Nowe opłaty drogowe w Belgii od 1 kwietnia
Jak uprościć rejestrację?
Wszelkie formalności związane z rejestracją przewoźników w Belgii, DKV jako jedyny operator kart przejmuje na siebie.
Urządzenie pokładowe Satellic | Fot. DKV
1 IV ruszają w Belgii nowe opłaty drogowe w systemie Viapass/Satellic. Od października 2015 DKV, jako jeden z pierwszych operatorów kart, prowadzi rejestrację do nowego systemu.
Przejęcie formalności rejestracyjnych przez DKV to znaczne ułatwienie i oszczędność czasu dla przewoźnika - w przypadku innych pośredników rozliczeń opłat belgijskich, w tym operatorów kart paliwowych, przewoźnicy samodzielnie muszą dopilnować poprawności wypełnienia formularzy Satellic i ich akceptacji u operatora.
Zwykle jest to długi proces, w którym wiele danych jest kilkakrotnie korygowanych i weryfikowanych. Klienci DKV podpisują specjalne upoważnienie, a następny krok to uruchomienie rozliczania opłat. Nad poprawnością dostarczanych od przewoźnika danych i dokumentów kontrolę sprawują pracownicy DKV.
Opłaty. Za wdrożenie nowego systemu myta odpowiedzialny jest operator Viapass. Podlega mu konsorcjum Satellic, które zajmuje się instalacją i obsługą systemu oraz dostarczaniem urządzeń. Nowe opłaty obejmą sieć dróg podlegających dziś Eurowiniecie, czyli autostrady i drogi krajowe we Flandrii, Walonii i w regionie Brukseli, a system Viapass/Satellic zastąpi obowiązującą dotąd w Belgii winietę czasową.
Opłaty będą dotyczyć pojazdów powyżej 3,5 tony DMC – zarówno belgijskich, jak i zagranicznych. Ich wysokość zależeć będzie od masy pojazdu, klasy EURO oraz kategorii dróg. Stawki w euro, publikowane są w obecnie na stronie viapass.be.
Urządzenie pokładowe Satellic. Opłaty będą naliczane przy użyciu urządzenia pokładowego Satellic, które będzie można zamówić po dokonaniu rejestracji online lub nabyć w punkcie serwisowym w Belgii. Depozyt (zwrotny) za wypożyczenie urządzenia Satellic wyniesie 135 euro, a koszt dostarczenia poniesie firma Satellic NV/SA. Urządzenie ma być zamontowane na przedniej szybie pojazdu i zasilane jest przez gniazdo zapalniczki lub poprzez bezpośrednie podłączenie do instalacji elektrycznej pojazdu.
Równolegle ze startem systemu ruszą także kontrole kierowców, podróżujących przez Belgię. Odbywać się one będą na trzy sposoby: poprzez zamontowane na stałe kamery drogowe, w drugim wypadku przez specjalne skanery mobilne, a także pojazdami patrolowymi. Kara grzywny, wymierzana w przypadku stwierdzenia złamania przepisów belgijskiego systemu poboru opłat od samochodów ciężarowych, wyniesie 1 000 euro.
Łatwiej w systemie post-paid. Opłaty będzie można rozliczać zarówno w trybie pre-paid, jak i post-paid. W obu przypadkach płatności będzie można dokonać kartą paliwowo-serwisową DKV Card. We Flandrii i w regionie Brukseli opłaty drogowe nie podlegają podatkowi VAT. Inaczej jest w Walonii, gdzie drogi są zarządzane przez organizację Sofico – tam do cen VAT zostanie doliczony.