Najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego
Toyota nieustannie pracuje nad poprawą bezpieczeństwa transportu, chcąc wyeliminować wypadki w ruchu drogowym. Dlatego firma systematycznie analizuje zarówno kolizje drogowe, jak i uwzględnia wyniki badań prac rozwojowych nad samochodami. Efektem jest stałe udoskonalanie konstrukcji samych samochodów. Celem jest zapewnienie maksymalnej ochrony biernej oraz wprowadzenie coraz precyzyjniejszych systemów bezpieczeństwa czynnego.
W tym roku Toyota rozpoczęła stopniowe wprowadzanie do wszystkich swoich modeli oferowanych w Europie pakietu układów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Ich zadaniem jest zapobieganie wypadkom oraz ograniczanie ich skutków w sytuacjach zagrożenia na drodze.
Pakiet jest już obecnie dostępny w modelach AYGO, Yaris (również Hybrid), Auris i Auris Touring Sports (również Hybrid) oraz Avensis. Do końca 2016 roku pojawi się w pozostałych samochodach z gamy Toyoty. Po raz pierwszy w Polsce tak bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego znajdzie się w standardowym wyposażeniu każdego modelu lub za niewielką dopłatą. Szeroka dostępność spowoduje, że rozwiązanie to realnie podniesie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dzięki zmniejszonemu ryzyku wypadków, posiadacze samochodów wyposażonych w system Toyota Safety Sense mogą ubiegać się o niższe stawki składek ubezpieczeniowych.
Toyota Safety Sense składa się z następujących układów:
- Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System);
- Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert);
- Układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist);
- Automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam).
- Działanie Toyota Safety Sense opiera się na współpracy kamery i czujnika laserowego. System wspomaga kierowcę już od prędkości 10 km/h*.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System) pełni trzy funkcje – ostrzega o niebezpieczeństwie, wzmacnia siłę hamowania lub hamuje automatycznie.
W przypadku wykrycia przed pojazdem innego samochodu, system ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym na tablicy rozdzielczej i sygnałem dźwiękowym. Kierowca może ustawić stopień czułości systemu, a tym samym szybkość, z jaką włączy się ostrzeżenie. Funkcja ta działa w zakresie prędkości od 15 do 140 km/h lub przy względnej prędkości wobec poprzedzającego samochodu od 15 km/h.
Kiedy w sytuacji awaryjnej kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, system automatycznie wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. Funkcja ta uruchamia się przy prędkościach od 30 do 80 km/h lub przy względnej prędkości wobec przeszkody od 30 do 80 km/h.
Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie i nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Funkcja wyłączy się, jeśli kierujący podejmie akcję wychodzenia z niebezpiecznej sytuacji, czyli naciśnie pedał hamulca lub mocno skręci kierownicę. Układ działa przy prędkości od 10 o 80 km/h lub przy względnej prędkości wobec przeszkody w zakresie 10-80 km/h. Automatyczne hamowanie obniża prędkość o 30 km/h, dlatego przy powolnej jeździe z taką prędkością po suchej nawierzchni samochód całkowicie zatrzyma się przed przeszkodą.
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert) wykrywa białe i żółte oznakowania poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Ostrzeżenie kierowcy zapobiega zderzeniom czołowym lub zajechaniu drogi pojazdowi na sąsiednim pasie.
Układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) wspiera kierowcę w obserwowaniu otoczenia, aby dysponował zawsze aktualnymi informacjami na temat najważniejszych dla bezpieczeństwa znaków drogowych. Kamera rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości, końca ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, i wyświetla je na ekranie na desce rozdzielczej. Jeśli samochód przekroczy dopuszczalny limit tempa jazdy, system ostrzeże kierowcę przy pomocy sygnału na wyświetlaczu.
Automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam) zastępują kierowców w obowiązku zmieniania w czasie jazdy nocą świateł drogowych na światła mijania, gdy na drodze pojawi się inny samochód. Szybkie przełączanie świateł drogowych i mijania ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa kierującego autem i jego pasażerów, dla otaczających samochodów oraz dla pieszych idących poboczem drogi. System wykrywa światła pojazdów przed samochodem, zarówno nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i jadących w tym samym kierunku. Włącza światła mijania, aby nie oślepiać pozostałych kierowców, i wraca do świateł drogowych, kiedy inne samochody znikną z pola widzenia. Dzięki częstszemu używaniu świateł drogowych na nieoświetlonych drogach łatwiej uniknąć zderzenia z pieszym lub niespodziewanymi przeszkodami.
Rozszerzony pakiet Toyota Safety Sense. We wrześniu br. podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie Toyota zaprezentowała dwa nowe modele wyposażone w nowy, jeszcze bardziej zaawansowany pakiet Toyota Safety Sense. Jest to Prius czwartej generacji oraz odświeżony RAV4, dostępny także z napędem hybrydowym. Sprzedaż obu samochodów rozpocznie się w 2016 roku.
Rozszerzony system Toyota Safety Sense zademonstrowany we Frankfurcie wyposażony jest w dwie nowe funkcje – zapobieganie zderzeniu z pieszym i aktywny tempomat, który dostosowuje prędkość samochodu do prędkości poprzedzającego pojazdu. Działanie systemu opiera się na współpracy kamery i radaru, który zapewnia skuteczność w jeszcze większym zakresie prędkości.
* Kierowcy są zobowiązani do zachowania ostrożności podczas prowadzenia, szczególnie w czasie złej pogody lub podczas jazdy po śliskiej nawierzchni.