Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plNa Ty z samochodem
Transport drogowy

Na Ty z samochodem

18 stycznia 2018 r.   |  AS

W inteligentnych gospodarstwach domowych możemy głosowo bez trudu sterować już niemal wszystkim - od sprzętu AGD, przez rolety w oknach, aż do klimatyzacji, oświetlenia czy nagłośnienia. W samochodach też już nie jest to całkowitą nowością, a jednak firma Bosch postanowiła zaprezentować swój pomysł w tej dziedzinie.

Asystent głosowy firmy Bosch rozumie bardzo dużo   |   Fot. Bosch

Kiedy kierowca wsiada do nowoczesnego samochodu, może czasami poczuć się jak pilot samolotu – przyciski, ekrany, mało przejrzyste menu z wieloma funkcjami. Bosch położył kres chaosowi w kokpicie. Zamieniamy asystenta głosowego w pasażera – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Według badań Allianz Center for Technology, niemal 3/4 kierowców jest regularnie rozpraszanych, gdy na przykład obsługują system nawigacji, regulują klimatyzację lub odbierają telefon. To zbyt często jest przyczyną wypadków drogowych.

 

Nawet offline. Dotychczasowe rozwiązania oferujące funkcje poleceń głosowych nie były pomocne w pełnym zakresie ze względu na ich wyrywkowy, opcjonalny charakter. Kierowca musiał z reguły uczyć się na pamięć struktury haseł i odczytywać odpowiednie polecenia z wyświetlacza, co w oczywisty sposób rozpraszało jego uwagę. Powiedz co chcesz, tak jak chcesz to powiedzieć – Bosch umieścił w samochodzie asystenta głosowego, który rozumie kierowcę, tak jak każda inna osoba – dodaje Hoheisel.

Asystent firmy Bosch nie reaguje na tylko sztywno formułowane polecenia. System rozpoznaje naturalne struktury zdań, a nawet może przetwarzać akcenty i dialekty – robi to w ponad 30 krajach na świecie. Przykładowo dla systemu język angielski nie jest po prostu angielskim - rozróżnia on dialekt brytyjski, amerykański, nowozelandzki lub australijski. Prace nad rozwojem systemu sterowania głosem trwały 10 lat, dzięki czemu asystent głosowy Boscha może zrobić coś, co wykracza poza możliwości nawet dobrze znanych konkurentów – myśli z wyprzedzeniem i się uczy.

Inteligentnie. Jeśli np. kierowca chce zadzwonić do określonej osoby, to system przed podjęciem reakcji automatycznie przejrzy kontakty i uwzględni aktualną lokalizację, czas oraz sytuację w jakiej znajduje się kierowca. Rano w drodze do biura jedno imię (wydane w poleceniu) oznaczać będzie prawdopodobnie kolegę z pracy, podczas gdy wieczorem to samo imię może odnosić się do najlepszego przyjaciela.

Asystent informuje o znalezieniu np. kilku pozycji w książce kontaktów z tym samym imieniem, a następnie by się upewnić zadaje dodatkowe pytanie czy jego wybór jest tym właściwym. Ta umiejętność odczytywania kontekstu jest jednym z etapów tworzenia sztucznej inteligencji. Kolejne rozwiązanie pozwala kierowcy podać adres docelowy w danym kraju, w języku tegoż kraju – na przykład we Francji po francusku "pokieruj mnie na Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole w Paryżu" – bez konieczności ręcznego wprowadzania jakichkolwiek zmian w ustawieniach. Asystent automatycznie zrozumie cel i wyznaczy trasę. Co więcej system informacyjno-multimedialny w samochodzie przejmuje pracę obliczeniową bez wysyłania jakichkolwiek danych do chmury. Asystent towarzyszy kierowcy nawet w tunelach, gdy znajduje się poza zasięgiem sieci komórkowej lub w innych krajach, gdy smartfon jest w trybie offline.

Po imieniu. Aby rozmowa w samochodzie stała się jeszcze bardziej osobista, kierowca może nazwać swojego asystenta jak zechce. Minęły już czasy, gdy system poleceń głosowych reagował tylko na nazwę przewidzianą przez producenta. System rozpoznawania głosu Bosch rozumie i mówi we wspomnianych 30 różnych językach - 44 głosami żeńskimi i 9 głosami męskimi. Kierowca aktywuje asystenta wymawiając nadane mu imię bez konieczności czekania na sygnał dźwiękowy.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl