Mobilna stacja diagnostyczna prześwietla pojazdy na drogach Dolnego Śląska
Oddana 9 II do użytku we Wrocławiu mobilna stacja diagnostyczna jest pierwszym w pełni automatycznym urządzeniem służącym do bardzo dokładnej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze. Umożliwia przeprowadzenie na drodze kontroli w stopniu porównywalnym do badania w stacji diagnostycznej.
Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110
Autorem koncepcji mobilnej stacji diagnostycznej jest Dolnośląski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego (WITD), a jej wykonanie i zakup został współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Po dokonaniu analizy rozwoju transportu do 2020 r., planowanego rozwoju infrastruktury transportowej oraz prognozowanego wzrostu wielkości przewozów ludzi i towarów na obszarze Dolnego Śląska, WITD we Wrocławiu „w celu skutecznej realizacji zadań i na rzecz dalszej poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochrony środowiska oraz porządku w transporcie drogowym” postanowił sięgnąć po nowe, wyspecjalizowane narzędzia podnoszące poziom bezpieczeństwa i usprawniające procesy kontroli w transporcie drogowym. Jednym z nich jest właśnie mobilna stacja diagnostyczna. W celu realizacji pomysłu, a przede wszystkim uzyskania źródeł finansowania przedsięwzięcia, przystąpiono do konkursu organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w zakresie ograniczenia zagrożeń ekologicznych generowanych w transporcie drogowym. Projekt został zakwalifikowany do realizacji i uzyskał 50% dofinansowanie ze środków WFOŚ i GW we Wrocławiu.
Mobilna stacja diagnostyczna składa się m.in. z: • jednostki sterującej wraz z oprogramowaniem zapewniającym zintegrowane sterowanie urządzeniami linii, pozwalającymi na odczyt, archiwizację elektroniczną i dokumentowanie wyników badań, • urządzenia rolkowego do jednoczesnego obustronnego badania hamulców w pojazdach, • zestawu wagowego, • miernika nacisku na pedał hamulca, • zestawu czujników ciśnień, • szarpaka hydraulicznego do kontroli luzów w układzie zawieszenia, • wieloskładnikowego analizatora spalin do silników benzynowych oraz dymomierza do silników diesla, • testera płynu hamulcowego, • analizatora paliwa, • sonometru, • alcoblow, • testera trzeźwości, • testera dokumentów, • miernika przepuszczalności światła, • zestawu monitoringu wizyjnego.
Od 2011 r. na wyposażeniu Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego znajduje się mobilna stacja kontroli. Nie jest jednak w pełni automatyczna, lecz rozkładana ręcznie (jej mankamentem jest właśnie długi czas rozkładania). Mimo to, z jej pomocą w 2014 r. inspektorzy ITD zbadali stan techniczny 960 ciężarówek i autobusów. Zatrzymano 320 dowodów rejestracyjnych, czyli co trzeci zbadany pojazd był niesprawny. Czasami wyniki były jeszcze bardziej porażające. W październiku ubiegłego roku inspektorzy ITD przeprowadzili wzmożone kontrole stanu technicznego autobusów podmiejskich, kursujących do Warszawy, m.in. z Radzymina, Wołomina czy Legionowa. Inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne wszystkich 27 skontrolowanych pojazdów. Główny Inspektorat Transportu Drogowego czyni starania, żeby mobilne stacje kontroli były na wyposażeniu każdego inspektoratu wojewódzkiego.