Międzybranżowa współpraca dla zelektryfikowanego ciężkiego transportu
Nowy, elektryczny samochód ciężarowy, który może obsługiwać ładunki do 64 ton zaczął pracę na drogach w regionie Mälardalen w Szwecji. Było to możliwe dzięki współpracy trzech firm: Scania, Foria, firmy transportowej oraz Rang-Sells, firmy recyklingowej. Elektryczny pojazd ciężarowy to część projektu REEL.
Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110
Nasz nowy pojazd elektryczny będzie częścią rozwiązania transportowego, umożliwiającego działanie w obiegu zamkniętym. Obecnie Foria może bezemisyjnie przewozić popiół lotny z elektrociepłowni w Mälardalen do nowych obiektów Ragn-Sells, gdzie cenne składniki mogą zostać poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane – komentuje Fredrik Allard, dyrektor ds. rozwiązań energetycznych w Scania.
Aby przyspieszyć rozwój zelektryfikowanego, bezemisyjnego ciężkiego transportu, Scania, Foria i Ragn-Sells rozpoczęły współpracę międzybranżową. Scania dostarczyła pojazd elektryczny, który może obsługiwać ładunki do 64 ton. Foria jest odpowiedzialna za operacje transportowe, czyli przewóz popiołu lotnego z elektrowni cieplnej w regionie Mälardalen do recyklingu w nowym zakładzie Ragn-Sells Ash2Salt w Högbytorp, na północny zachód od Sztokholmu.
Pojazd elektryczny jeździ już po drogach, przewożąc popiół lotny z elektrociepłowni w Mälardalen do Högbytorp w celu przechowania do czasu uruchomienia nowego obiektu. Obecnie istnieje kilka rozwiązań dla transportu zelektryfikowanego, ale większość z nich jest przeznaczona na krótsze odległości i nie tak ciężkimi samochodami.
Ten elektryczny pojazd ciężarowy to duży i kluczowy krok dla Forii, jeśli mamy przejść na rozwiązania elektryczne i w ten sposób zmienić przepływ zbudowany wokół paliw kopalnych. Współpraca ze Scania i Ragn-Sells pozwala nam uczyć się i oceniać przyszłe inwestycje w technologie wolne od paliw kopalnych – mówi Tove Winiger, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Foria.
Po otwarciu nowego obiektu elektryczny pojazd ciężarowy będzie pracować na dwie zmiany, aby zmniejszyć liczbę transportów wykorzystujących paliwa kopalne. Aby uniknąć niepotrzebnych i kosztownych postojów, ciężarówka będzie ładowana podczas załadunku i rozładunku. Dostawcą dwóch wysoce wydajnych ładowarek o mocy 160 kW w zakładzie Ragn-Sells w Högbytorp jest firma ABB. Intencją jest, aby ładowanie było też dostępne później w elektrowni cieplnej, w której zbierany jest popiół lotny.
To, co robimy z popiołem lotnym, to jedna z największych inwestycji, jakie przeprowadzono w Szwecji w ramach recyklingu materiałów w obiegu zamkniętym. Cieszymy się, że współpraca ze Scania i Foria umożliwia zelektryfikowany, wolny od paliw kopalnych transport popiołu lotnego do i z naszego zakładu – mówi Erik Wastesson, kierownik projektu w Ragn-Sells.
Współpraca jest częścią Regionalnej Zelektryfikowanej Logistyki (ang. Regional Electrified Logistics – REEL), inicjatywy, w ramach której wiodące szwedzkie firmy i organizacje współpracują w celu przyspieszenia przejścia na zelektryfikowany, bezemisyjny transport. Inicjatywa jest prowadzona przez CLOSER, szwedzką platformę na rzecz efektywności transportu, która korzysta ze wsparcia programu Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI), aby przyspieszyć przejście na elektryczny transport towarowy na szwedzkim rynku
Fakty dotyczące ładowania. ABB oferuje dwie stacje ładowania o mocy 160kW, które są przystosowane do eksploatacji w Högbytorp. Te wysoce wydajne ładowarki umożliwiają szybkie ładowanie z szerokim spektrum poziomów mocy, które dopasowane do pracy pojazdu elektrycznego. Rozwiązanie do ładowania posiada solidną konstrukcję, zdalną diagnostykę i narzędzia administracyjne, które umożliwiają pracę przez wiele godzin.
[ materiały Scania ]