Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plKolejny krok w elektromobilnej transformacji
Transport drogowy

Kolejny krok w elektromobilnej transformacji

Scania z nowymi rozwiązaniami

23 października 2023 r.   |  SC

W czerwcu 2022 r. Scania po raz pierwszy zaprezentowała nową gamę zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, przeznaczonych do obsługi tras regionalnych i zgromadziła solidny portfel zamówień. W szwedzkim Södertälje rozpoczyna się produkcja pojazdów z kabinami R i S o mocy silnika 400 lub 450 kW, odpowiedniej dla szerokiej gamy zastosowań.


Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110

Zmodernizowane miejskie pojazdy elektryczne wyposażone w nowe zestawy akumulatorów, podwozia przystosowane do zasilania energią elektryczną oraz usługi, jak Scania Charging Access, pozwoliły na wypracowanie dojrzałej i atrakcyjnej oferty sprzedażowej przeznaczonej dla szerokiego spektrum klientów, ­niezależnie od realizowanych przez nich zadań transportowych.

Korzystanie z zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych nie jest już przywilejem wybranych. Oferta Scania obejmuje obecnie szeroki zakres aplikacji i wymagań klientów, a jednocześnie usługi, które ułatwiają transformację w kierunku zrównoważonych rozwiązań transportowych – komentuje Fredrik Allard, starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania.

Oferta pojazdów Scania z napędem elektrycznym szybko się powiększa. Wraz z wprowadzeniem nowych i zmodernizowanych rozwiązań, ­duża część firm transportowych zyskała możliwość wykorzystania zelektryfikowanych pojazdów, niezależnie od­ ich przeznaczenia. Ani zasięg, ani ładowanie nie muszą już stanowić wyzwania, podobnie jak dostępna moc sięgająca 450 kW. Szczególnie mocną stroną Scania jest zrównoważone podejście do łańcucha dostaw surowców do produkcji akumulatorów, stali i energii elektrycznej.

Nowa seria elektrycznych pojazdów Scania przeznaczonych do obsługi tras regionalnych ma imponujące parametry: masa całkowita do 64 t, zasięg do 390 km, moc ładowania do 375 kW, a moc maksymalna 400 lub 450 kW (około 610 KM) – to znacznie więcej niż w przypadku większości konwencjonalnych pojazdów ciężarowych.

Nie licząc długodystansowych połączeń, duże grono klientów może obecnie znaleźć rozwiązanie transportowe, którego potrzebują z operacyjnego punktu widzenia Oczywiście, nadal pewne obszary zastosowań w mniejszym stopniu kwalifikują się do przejścia na napęd elektryczny w najbliższej przyszłości, ale wielu klientów będzie zaskoczonych, poznając możliwości tych pojazdów oraz ich wydajność w połączeniu z naszymi usługami cyfrowymi – dodaje Fredrik Allard.

Najnowsze elektryczne pojazdy Scania są oferowane zarówno jako podwozia do zabudowy, jak i ciągniki siodłowe z kabinami R i S. Zasięg, jak zawsze, będzie uzależniony od masy, eksploatacji, pogody, stylu jazdy itp., ale w przypadku 27-tonowej wywrotki miejskiej z sześcioma akumulatorami można oczekiwać 350 km zasięgu ­­­po każdym ładowaniu. Jedna godzina ładowania zwiększa zasięg o 270 km. Do osiągnięcia rozsądnego czasu ładowania wcale nie potrzeba najwyższej mocy 350 kW: ładowarka o mocy 130 kW w ciągu godziny o 100 km zwiększy zasięg ciężarówki, która zużywa 1,3 kWh/km.

W pewnym sensie staliśmy się niewolnikami w koncepcji ciągłego uzupełniania od 10% do 100%, tak jak robimy to w przypadku samochodów z silnikiem Diesla. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, należy przyjąć zasadę ładowania do uzyskania wymaganego zasięgu: jeżeli do macierzystej ładowarki pozostało 120 km, nie ma sensu ­zwiększać dystansu powyżej tej wartości, z niewielkim zapasem – mówi Fredrik Allard.

Zmodernizowane rozwiązania miejskie i nowe maszyny elektryczne. Pierwsze elektryczne pojazdy Scania są dostępne na rynku od 2021 r. Zapoczątkowały one przejście na transport niewymagający paliw kopalnych, głównie w zastosowaniach miejskich. Scania przygotowuje obecnie swoją ofertę pojazdów dystrybucyjnych i lekkich wywrotek. Wprowadzenie podwozi dostosowanych do elektromobilności, akumulatorów Northvolt i nowych układów pomocniczych, które zapewnią lepszą funkcjonalność przy mniejszym skomplikowaniu, otwiera nowe możliwości.

Równolegle Scania wprowadza gamę nowych maszyn elektrycznych, rodzinę EM C1-4, z co najmniej pięcioma różnymi poziomami mocy. Oczekuje się, że EM C1-4 będzie cieszył się największym zainteresowaniem ze względu na swoją elastyczność i pięć różnych poziomów mocy wyjściowej.

Stwarzamy możliwość dostosowania pojazdów elektrycznych do ich rzeczywistej eksploatacji. Dzięki pięciu różnym poziomom mocy i czterem biegom ta elektryczna maszyna staje się synonimem elastyczności. Mając taką podstawę­, możemy pokierować każdego klienta ku właściwej konfiguracji liczby akumulatorów­ i usług – takiej, która w pełni będzie odpowiadała jego potrzebom – dodaje Fredrik Allard.

Baterie, które stanowią krok naprzód. Scania korzysta z ogniw szwedzkiego producenta Northvolt, które mogą zasilać pojazdy na dystansie 1,5 mln km. Ich ślad węglowy wynosi około jednej trzeciej porównywalnej wartości w branży.

Jedną z głównych zalet akumulatorów Scania jest charakterystyka ładowania. W przeciwieństwie do wielu innych baterii, akumulatory Scania mogą być wielokrotnie ładowane do 100% stanu naładowania bez wpływu na ich żywotność. Krzywa ładowania jest płaska, co oznacza, że ładują się z taką samą prędkością, gdy są prawie pełne, jak wtedy, gdy są niemal rozładowane. Płaska krzywa ładowania zapewnia przewidywalność czasu ładowania, a długa żywotność baterii gwarantuje niski całkowity koszt posiadania.

Scania osiągnęła tę rzadką cechę, dbając, aby akumulatory stale utrzymywały odpowiednią temperaturę. Wspólnie z Northvolt firma dostosowała technologię akumulatorów­ do ciężkich pojazdów o dużej pojemności akumulatora w stosunku do tak zwanego współczynnika C (prąd, którym akumulator jest ładowany i rozładowywany­).

Jesteśmy przekonani, że kwestie ładowania będą postrzegane jako mniej problematyczne, gdy ludzie zapoznają się lepiej z tym, jak akumulatory działają w rzeczywistości. Kiedy analizujemy wzorce operacyjne, często okazuje się, że zdecydowana większość pojazdów dysponuje całym potrzebnym zasięgiem, z pewnym marginesem. Wywrotki i inne podwozia do zabudowy często pokonują mniej niż 200 km­ dziennie podczas typowej eksploatacji­­ na obszarach miejskich. Jeśli będą ładować się w swojej macierzystej zajezdni i dołączą do Scania Charging Access, jako wsparcia, to problem zasięgu w ich przypadku zniknie– komentuje Fredrik Allard.

Transformacja w kierunku zrównoważonego, bezemisyjnego transportu wolnego od paliw kopalnych jest procesem ciągłym, w którym liderzy tacy jak Scania odgrywają ważną rolę. Scania uważa, że w Europie i USA nieuchronnie nadciągają zmiany. Napędzają je wymagania ­klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju, rozwój legislacji ­i oczekiwanie, że pod względem kosztów elektryki dorównają pojazdom spalinowym – lub będą bardziej atrakcyjne.

Zainteresowanie rozwiązaniami elektrycznymi jest bardzo duże; potencjalni klienci są wszędzie. Niektórzy są ostrożni i ograniczają się do zamówienia kilku pojazdów do swoich flot. To w pełni zrozumiałe, że chcą najpierw zgromadzić doświadczenie. Niemniej dzięki rosnącej ofercie i rozwojowi infrastruktury cel Scania, jakim jest sprzedaż 50% elektrycznych pojazdów w Europie do 2030 roku, zdecydowanie leży w zasięgu ręki – mówi Fredrik Allard.

Scania Charging Access – jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. Na początku tego roku zaprezentowano usługę Scania Charging Access, która jest już dostępna dla biznesu. Scania oferuje bezproblemowy dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania ­działającej w 12 krajach, z punktami ładowania uszeregowanymi według ich dostępności dla pojazdów ciężarowych.

Niezależnie od tego, kto obsługuje punkty ładowania w sieci, klient otrzyma tylko jedną fakturę od Scania. Usługa jest dostępna bez żadnych opłat rejestracyjnych lub miesięcznych; klient płaci przewidywalną cenę tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Właściwie jedynym wymogiem ­przystąpienia do Scania Charging Access jest posiadanie co najmniej jednego, dowolnego pojazdu marki Scania.

Jesteśmy pionierami skonsolidowanej usługi dla pojazdów ciężarowych w Europie. Opiera się ona przede wszystkim na ładowaniu w trasie, a naszą misją jest ułatwienie realnej elektryfikacji poprzez wyeliminowanie wszystkich­ przeszkód, od obaw o zasięg po trudności administracyjne, i zaoferowanie punktów ładowania przygotowanych do obsługi ciężarówek – mówi Magnus Höglund, dyrektor ds. rozwiązań ładowania w Scania.

Indywidualnie oceniamy i klasyfikujemy wszystkie istniejące punkty ładowania, zarówno te dla pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Pomaga nam to ustalić, które z nich są odpowiednie dla naszych klientów, dopóki ich liczba nie wzrośnie, tworząc rozbudowaną sieć przeznaczoną ­wyłącznie dla pojazdów ciężarowych – dodaje Magnus Höglund.

Scania jest pionierem skonsolidowanej usługi ładowania pojazdów ciężarowych w Europie. Scania Charging Access nie wiąże się z żadnymi opłatami rejestracyjnymi ani miesięcznymi. Kklient płaci przewidywalną cenę tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Wszystkie punkty ładowania w europejskiej sieci są indywidualnie oceniane przez pracowników Scania, a wynik – stopień ich dostosowania do potrzeb samochodów ciężarowych i autobusów – oraz dostępność można filtrować w Scania Driver App lub na platformie MyScania.

Wprawdzie początkowo sieć dla pojazdów ciężarowych i autobusów ma ograniczony zasięg, Magnus Höglund przewiduje jednak jej szybki rozwój:

Będzie stale rozwijana w 2024 r. i później, gdy przyspieszy rozwój operatorów punktów ładowania, takich jak Milence i innych. Korzystając ze Scania Driver App lub platformy MyScania, można ograniczyć wybór do punktów ładowania, które zostały przez nas sklasyfikowane jako przystosowane do obsługi pojazdów ciężarowych oraz ustalić ich dostępność. Stale ­wzbogacamy usługę o nowe funkcje oraz włączamy kolejnych operatorów punktów ładowania – komentuje Magnus Höglund.

Informacje dotyczące maszyn elektrycznych Scania znajdują się poniżej.

Elektryczne maszyny Scania – omówienie:

Fakty

EM C1-2

EM C3-6

EM C1-4*

Maszyna elektryczna, moc ciągła

230 kW

400 kW lub 450 kW

270, 300, 330, 360 lub 400 kW

Układ maszyny elektrycznej

Pojedynczy wirnik z magnesem trwałym, 2-biegowa przekładnia planetarna

Potrójny wirnik z magnesem trwałym, 6-biegowa przekładnia automatyczna, zmiana biegów bez przerywania momentu obrotowego

Pojedynczy wirnik z magnesem trwałym, 4-biegowa przekładnia

Pojemność akumulatora [kWh]

416 kWh / 624 kWh (75% SoC)

416 kWh / 624 kWh (75% SoC)

416 kWh / 624 kWh (75% SoC)

Deklarowany zasięg

260 km dla 29 t

390 km dla 29 t

350 km dla 40 t

250 km dla 64 t

> 390 km dla 29 t

> 370 km dla 40 t

> 260 km dla 64 t

Moc ładowania

CCS2 do 350 kW

(500 A)

CCS2 do 350 kW

(500 A)

CCS2 do 350 kW

Szybkość ładowania

290 km/h dla 29 t

260 km/h dla 40 t

190 km/h dla 64 t

280 km/h dla 40 t

200 km/h dla 64 t

Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów (GTW)

29 t

64 t

64 t

Punkt odbioru mocy

Elektryczny do 100 kW, elektromechaniczny do 60 kW

Przekładnia PTO 260 kW, elektryczny do 100 kW, elektromechaniczny do 60 kW

PTO maszyny elektrycznej (mechaniczny) do 260 kW, elektryczny do 100 kW, elektromechaniczny do 90 kW

 

* W produkcji od IV kw. 2024 r.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl