Jeszcze jeden nowy most na Wiśle
Łączy Lubelszczyznę z południowym Mazowszem
Nowy most na Wiśle jest piękny, szeroki i długi – ma ponad 1 km. Łączy miejscowości Kamień na Lubelszczyźnie i Solec na Mazowszu. Jego budowa zakończona została już kilka miesięcy temu, ale dopiero teraz, a konkretnie 17 października, został on przekazany do użytku, choć bez oficjalnego otwarcia – tak zadecydował marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski.
Powodem wstrzymania uroczystości były wybory parlamentarne, a w ich kontekście także to, jaką nazwę, czyli nazwisko jakiego patrona, nowy most ma otrzymać. Według informacji Beaty Górki, rzecznika marszałka, dopiero po zakończonych wyborach politycy mają oficjalnie otworzyć most, choć, jak się rzekło, już teraz jest on w pełni dostępny dla kierowców i ich pojazdów.
Budowa mostu, posadowionego na 10 przęsłach, kosztowała blisko 210 mln zł. Jest on jednak tylko fragmentem większego przedsięwzięcia. Chodzi o drogi dojazdowe, które też trzeba było wybudować lub przebudować. Po prawej stronie Wisły, czyli na Lubelszczyźnie, przebudowana została droga krajowa nr 747, łącząca drogi krajowe nr 19 w woj. lubelskim i nr 9 w woj. mazowieckim. Przebudowę tej drogi zakończono już wcześniej, choć teraz trwają jeszcze parce przy włączeniu jej do drogi S19 w Konopnicy, czyli na peryferiach Lublina.
W ciągu zmodernizowanej drogi krajowej nr 747, prowadzącej z Lublina do mostu, powstały obwodnice Bełżec, Opola Lubelskiego i Chodla. Przy okazji powstało także 24 km nowych chodników, ponad 20 km tras rowerowych i 46 zatok autobusowych. Koszty prac wyniosły przeszło 320 mln zł, z czego 248 mln zł to dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.
Nowa droga powstała w klasie GP, czyli że jest to trasa główna, przyspieszona, dopuszczająca poruszanie się po niej z prędkością do 100 km/godz. Ma 7 m szerokości, a w strefie skrzyżowań dodatkowy pas do skrętów. Po jej obu stronach na wybranych odcinkach powstały drogi serwisowe.
Zmodernizowana droga wojewódzka 747, wkrótce będzie dodatkowo połączona (przy węźle w Konopnicy) z budowaną obecnie zachodnią obwodnicą Lublina. Po połączeniu jej z oddaną już wcześniej do użytku obwodnicą północno-wschodnią stanie się możliwe wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego z Lublina i skomunikowanie go z drogami ekspresowymi: S17 (Warszawa - Lublin - Zamość - granica z Ukrainą), S12 (Radom - Lublin - Chełm - granica z Ukrainą) oraz S19 (Rzeszów - Lublin - Białystok).
A skoro o drogach Lubelszczyzny, to jeszcze informacja z ostatniej chwili. Rozstrzygnięty został przetarg na budowę kolejnego odcinka drogi S17 z Lublina w kierunku Warszawy. Chodzi o ponad 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej od węzła Kurów Zachodni do węzła Skrudki. Z podpisanej umowy wynika, że wybuduje go, z betonu, w ciągu 35 miesięcy i za kwotę 271 mln zł firma Mota Ergil Central Europa.
To wszystko dotyczy prawej strony Wisły. Natomiast po lewej stronie rzeki, na Mazowszu, aż do tej pory nie było gotowego dojazdu do mostu w Solcu. I to właśnie wstrzymywało jego otwarcie. Teraz droga ta jest już gotowa, więc most można było otworzyć dla ruchu pojazdów. Natomiast jego uroczyste otarcie nastąpi pewnie wkrótce po wyborach, chyba, że politycy znów postanowią inaczej.