Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plJest chętny na sanocki Autosan
Transport drogowy

Jest chętny na sanocki Autosan

…czyli do sześciu razy sztuka

9 lutego 2016 r.   |  Jerzy Konwicki

Konsorcjum spółek PIT-Radwar i HSW (obie należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) kupi będący w upadłości od 2013 r. zakład Autosan z Sanoka - poinformował PAP w ubiegłym tygodniu syndyk masy upadłościowej Ludwik Noworolski.

Eurolider 9 eco z sanockiej fabryki   |   Fot. Autosan

Umowa, opiewająca na przynajmniej 19 mln zł, bo taką cenę ustalił sędzia-komisarz, zostanie podpisana do końca marca. Konsorcjum spółek PGZ zadeklarowało w swojej ofercie przejęcie pracowników (obecnie firma zatrudnia ok. 360 osób) i utrzymanie produkcji autobusów oraz wprowadzenie do oferty zakładu nowych produktów.

Pięć przetargów. Syndyk nie chciał zdradzić czy były inne oferty na kupno zakładu - można je było składać do 29 stycznia. Co prawda w grudniu 2015 r. wybrano jedno zgłoszenie i przedstawiono je do akceptacji sędziemu, jednak transakcji nie udało się sfinalizować do końca roku, gdyż do tego czasu wyznaczony był termin na sprzedaż zakładu. Dlatego też ponownie go wydłużono.

Przypomnijmy, że Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek zgłosił ówczesny zarząd spółki. Fabrykę już pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargach. W pierwszym, który odbył się w czerwcu 2014 r. (nie znalazł się żaden zainteresowany) cena wywoławcza wynosiła 56 mln zł. Później wartość sanockiej fabryki systematycznie spadała, aż w ostatnim, piątym przetargu, wynosiła 37 mln zł. Po nim sędzia nadzorujący upadłość zgodził się na sprzedaż zakładu z wolnej ręki.

Konsorcjum złożone ze spółek wchodzących w skład PGZ już raz chciało kupić Autosan. Było to przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi - ofertę kupna zakładu złożyły wtedy: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Jednak po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.

Zakład z tradycjami. Autosan jest jedną z najstarszych firm w Polsce, z pięknymi tradycjami sięgającymi 1832 r. Oprócz autobusów, głównie międzymiastowych i miejskich, produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i wytwarzać elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów. Zakład współpracuje m.in. z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów Sancity z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie. W 2015 r. zakład sprzedał 50 autobusów.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl