FlixBus przewiózł już 2 mln pasażerów
150 autobusów – nad morze, w góry i za granicę
W I półroczu FlixBus, największy w Europie operator dalekobieżnych połączeń autobusowych, przewiózł blisko 2 mln pasażerów. W tym czasie pozyskał 11 lokalnych partnerów (przewoźników autobusowych) i otrzymał ponad 30 zezwoleń na przejazdy w ramach nowej siatki połączeń, która obejmie co najmniej 130 miejscowości, w tym ok. 70 nowych – w Polsce i za granicą.
Te informacje przekazano 21 VI podczas warszawskiej konferencji prasowej tej firmy (w „Zachodnim Brzegu” nad Wisłą), poświęconej prezentacji wyników oraz nowej siatki połączeń FlixBusa w Polsce.
Busko, Karpacz, Krynica Morska. Nasza nowa siatka połączeń obejmie łącznie co najmniej 130 destynacji w ramach ponad 40 krajowych i międzynarodowych tras – powiedział na spotkaniu Michał Leman, dyr. zarządzający FlixBus Polska. – Znajdą się w niej nie tylko największe aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań czy Trójmiasto, lecz także małe miasta, dotychczas mało skomunikowane, jak np. Grudziądz, Mława czy Busko Zdrój. Nowe połączenia będzie realizować 18 lokalnych partnerów autobusowych.
Do miast, które otrzymają połączenie z Warszawą, dodałbym jeszcze Jelenią Górę i Karpacz (dostęp do Karkonoszy). Nieco po macoszemu natomiast potraktowano Wielkie Jeziora Mazurskie, ścianę wschodnią i kraje nadbałtyckie. Tłumaczono to faktem prowadzenia intensywnych robót drogowych w tych regionach, co tylko częściowo usprawiedliwia tę decyzję. Mało przekonywująco zabrzmiały też argumenty dotyczące nocnych podróży np. z regionów górskich (i podgórskich) nad morze.
Siatka połączeń tworzona przez FlixBusa (który nie tak dawno przejął Polskiego Busa, o czym pisaliśmy) opiera się na idei węzłów multimodalnych. Centra przesiadkowe tej firmy znajdują się w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, skąd pasażerowie w ramach jednego biletu będą mogli przesiąść się i udać w dalszą podróż. To z pewnością zwiększa możliwości wyboru połączeń, ale nie sądzę, by było tak jak mówiono na konferencji, że polskim pasażerom bardzo odpowiada taka formuła. Jaka? Przesiadanie się z bagażem, a czasami i dziećmi (zwłaszcza przy wyjazdach wakacyjnych), po kilku godzinach jazdy?
Idea ta uwzględnia też włączenie do siatki połączeń przystanków na lotniskach w Modlinie (k. Warszawy), Balicach (k. Krakowa), Pyrzowicach (k. Katowic), Strachowicach (Wrocław), a także w Wiedniu (Flughafen Wien). Niebawem uruchomiony zostanie pierwszy oficjalny punkt sprzedaży firmy na dworcu autobusowym Młociny (FlixShop). FlixBus posiada w Polsce blisko 200 aktywnych punktów sprzedaży stacjonarnej, a wkrótce zakup biletu będzie możliwy także na pokładzie autobusu.
Parasol i franczyza. FlixBus, co warto wiedzieć, nie ma własnych autobusów, usługi odbywają się na zasadzie franszyzy. Lokalni partnerzy autobusowi, zwykle firmy rodzinne, są odpowiedzialne za przestrzeganie rygorystycznych wymagań dotyczących komfortu i bezpieczeństwa. Firma zdobyła popularność w Europie dzięki podróżom „na każdą kieszeń” i bogatej sieci połączeń.