Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plFleet Market 2018
Transport drogowy

Fleet Market 2018

Flotowa oferta samochodów dostawczych i użytkowych

22 listopada 2018 r.   |  Andrzej Uznański

W tym roku jubileuszowe, X Ogólnopolskie Targi Motoryzacyjne i Biznesowe Fleet Market odbyły się w nowym miejscu, zlokalizowanej w prawobrzeżnej Warszawie hali Global EXPO.

Elektryczne Renault Master ZE i Kangoo ZE   |   Fot. Andrzej Uznański

Najnowsze samochody użytkowe, w tym wersje z napędem elektrycznym i hybrydowym czy zasilane gazem, zaprezentowali czołowi światowi producenci. Tymi ekologicznymi modelami były np. Volkswagen e-Craft er, Renault e-Master czy Fort Transit Custom Hybrid. Pojawiły się dwa pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) – dostawczy Daily marki Iveco i Volkswagen Caddy.

Niemcy. Volkswagen pokazał nowego e-Craft era – produkowany we Wrześni bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 t, osiągający moc 136 KM, będzie pierwszym dużym elektrycznym samochodem użytkowym tej marki (obecnie oferowany jest tylko jako furgon o kubaturze ładowni 10,7 m3). Jego zasięg wynosi 173 km, a prędkość maksymalna została ograniczono celowo do 90 km/godz., co odpowiada rzeczywistym codziennym potrzebom firm działających w miastach, dostarczających towar do końcowego odbiorcy (kurierskich i logistycznych), dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów czy świadczących inne usługi przewozowe. Ekonomiczny model VW Caddy TGI BlueMotion jest zasilany CNG i benzyną, gdzie przy pełnych zbiornikach uruchomienie następuje w bardziej ekonomicznym trybie CNG, a po całkowitym zużyciu paliwa gazowego układ zarządzania silnikiem automatycznie przełącza się podczas jazdy na zasilanie benzyną.

Mercedes wystawił nowego Sprintera 316 RWD z wszystkimi swymi zaletami poszerzonymi o nowe systemy multimedialne i rozwiązania łącznościowe. Obecne były modele: Vito Furgon z silnikiem mniej paliwożernym od poprzednich wersji i pierwszy w historii koncernu pick-up X 350d, z napędem na cztery koła, powstały na bazie Nissana Navary, który był z kolei obecny na stoisku tej japońskiej marki. Zaprezentował także System Mercedes PRO obejmujące na jednej platformie internetowej wszystkie obecne (i przyszłe!) usługi i rozwiązania oraz cyfrowe narzędzia ułatwiające pracę zarządzającym samochodami użytkowymi. Elektryczny Sprinter. W przyszłym roku śladem oferowanego już e-Vito podąży e-Sprinter, który najpierw pojawi się na rynku jako furgon z wysokim dachem, masą całkowitą 3500 kg i maksymalną ładownością 10,5 m3. Z baterią o mocy 55 kWh przewidywany zasięg wynosi ok. 150 km przy maksymalnej ładowności 900 kg. Druga opcja akumulatora pozwala ustawić inaczej priorytety w parametrach użytkowania. Trzy zespoły akumulatorowe o mocy 41 kWh zapewniają zasięg ok. 115 km. W zamian maksymalna ładowność wzrasta do ok. 1040 kg.

Opel wystawił liczne modele użytkowe jak Combo Cargo czy Movano - jego największy pojazd użytkowy oferowany w rożnych formach zabudowy (np. kontener, bus, wywrotka). Opel Combo Cargo (była także wersja pasażersko- towarowa Life) produkowany jest w różnej długości nadwozia toteż ma objętość przestrzeni ładunkowej od 3,3 do 4,4 m3, może przewieźć do 1 t ładunku (cenną ciekawostką jest czujnik przeciążenia). Peugeot pokazał bliźniaczego Partnera Van, który otrzymał nagrodę International Van of the Year 2019.

Miała miejsce premiera Forda Transit Custom Hybrid, wyposażonego w system hybrydowy umożliwiający bezemisyjne spalanie przy zasięgu przekraczającym 50 km. Silnik benzynowy służy do zwiększania jego zasięgu do 500 km, napędza głównie generator prądu, zapewniający dodatkowe ładowanie akumulatorów, gdy to jest potrzebne. Silnik elektryczny napędza przednie koła, silnik spalinowy – tylne.

Francja, Włochy i inni. Renault wystawił nowe Kangoo Z.E., czyli pierwszy seryjny elektryczny samochód dostawczy o zasięgu 270 km produkowany w trzech wersjach oraz Mastera Z.E. z silnikiem o mocy 76 KM, zasięgiem do 200 km i maksymalną prędkością 100 km/godz.. Był też Trafi c z zabudową gastronomiczną. Fiat oferował dostawczego Ducato - spośród mnogości konfi guracji najpopularniejszy jest furgon, użytkowe Talento (cztery wersje furgonów) i nowy pic-up Fullback z silnikiem wykonanym w całości z aluminium. Iveco polecało Daily będące jednym z najpopularniejszych lekkich samochodów użytkowych, zwłaszcza w odmianie furgon.

Z innych pokazywanych pojazdów warto wymienić Nissana e-NV200, czyli elektrycznego vana (prędkość maksymalna 123 km/godz., zasięg 200 km w mieście, a 300 w cyklu mieszanym. Mitsubishi wystąpiło ze swym fl agowym pick-upem, nowym L200 Black Edition. Był także nowy mikrobus Toyoty Proace Verso VIP, pełniący rolę biura na kółkach.


Fot. Andrzej Uznański

Fot. Andrzej Uznański
W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl