Elektryki w najbardziej ekstremalnych zimowych warunkach w Europie
Pireneje i Nissan e-4ORCE
Nissan e-4ORCE wyrusza na elektryzujący test po pirenejskich drogach, wiodących przez trzy kraje. Napęd na cztery koła z dwoma silnikami – e-4ORCE – został specjalnie zaprojektowany i stworzony, by współpracować z elektrycznymi i zelektryfikowanymi modelami Nissana i zapewniać niezawodne osiągi bez względu na warunki i porę roku.
Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110
Od śliskich i pokrytych lodem nawierzchni bawarskich dróg zimą po łagodną i pełną kwiatów wiosnę w Alpach, od szczytu upalnego lata po nieprzewidywalne, mokre, wietrzne i pełne spadających liści jesienie w Anglii – technologia Nissana e-4ORCE została przygotowana na wszystkie pory roku.
e-4ORCE wjeżdża na ośnieżone drogi w Pirenejach i okrąża położony najwyżej na świecie, na wysokości 2400 m, skuty lodem tor w Andorze, by udowodnić, że potrafi zapewnić maksymalną kontrolę i panowanie nad pojazdem bez względu na rodzaj nawierzchni i nawet w najbardziej ekstremalnych zimowych warunkach.
Litera „e” w nazwie technologii e-4ORCE oznacza, że jest to rozwiązanie oparte w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE" symbolizuje moc i energię, a cyfra „4" informuje, że układ steruje napędem na cztery koła. Zespół inżynierów Nissana odpowiedzialnych za opracowywanie jednostek napędowych wykorzystał posiadaną wiedzę i doświadczenie w trzech kluczowych obszarach: zarządzania jednostką elektryczną, układów napędu na cztery koła oraz technologii sterowania charakterystyką pracy zawieszenia. Zaprojektowano nowatorskie rozwiązania, dające kierowcy poczucie pewności i dostarczające dynamicznych wrażeń w różnych sytuacjach podczas codziennej jazdy.
Napęd z dwoma silnikami przekłada się na zdecydowanie korzystniejszą konstrukcję samochodu, ponieważ nie ma w nim potrzeby montowania wału napędowego, który jest niezbędny w przypadku tradycyjnego układu mechanicznego. Silniki umieszczono przy każdej osi, dzięki czemu udało się uzyskać więcej miejsca w środku oraz wyeliminowano konieczność zastosowania międzyosiowego mechanizmu różnicowego.
e-4ORCE – moc i płynna jazda. Innowacyjna technologia napędu na cztery koła e-4ORCE została opracowana z myślą o elektrycznych samochodach Nissana oraz pojazdach z pionierskim układem e-POWER. W obu przypadkach koła są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne zasilane z akumulatora.
W modelu X-Trail układ dwóch silników elektrycznych oferuje łączną moc 157 kW (213 KM): silnik umieszczony na przedniej osi ma moc 150 kW, a jednostka zamontowana na tylnej osi – 100 kW, co zapewnia imponujące przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund. Układ przekazuje siłę napędową na tylną oś 10 tys. razy szybciej niż mechaniczny napęd na cztery koła.
Z kolei ARIYA e-4ORCE ma łączną moc 225 kW (306 KM), co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Oba modele wyróżniają się pewnym prowadzeniem i zwrotnością we wszystkich warunkach drogowych, a także dynamiczną i płynną jazdą.
e-4ORCE – niezrównany poziom kontroli i intuicyjne zachowanie samochodu. Układ e-4ORCE wykorzystuje jeden akumulator do zasilania obu silników elektrycznych. Dla każdej osi pojazdu zastosowana została osobna jednostka, żeby zapewnić niezależne sterowanie na koła przednie i tylne. Przy włączonym systemie e-4ORCE kierujący z łatwością osiąga zamierzony tor jazdy w zakrętach, wykonując kierownicą jedynie minimalne ruchy korygujące i może cieszyć się osiągami silnika elektrycznego i radością ze zelektryfikowanej jazdy.
Technologia e-4ORCE zapewnia optymalną równowagę między kontrolą zawieszenia, utrzymaniem toru jazdy i precyzyjnym prowadzeniem. Przewiduje zachowania kierującego, koryguje typowe niepożądane reakcje samochodu, takie jak tendencja do podsterowności, oraz pomaga zapobiec przechyłom nadwozia, przez co zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy.
e-4ORCE – poczucie pewności podczas jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni. W technologii e-4ORCE siła napędowa jest rozdzielana na przednią i tylną oś, tak aby optymalizować wykorzystanie przyczepności kół w zależności od warunków jazdy, rodzaju nawierzchni i sytuacji na drodze. Układ steruje indywidualnie siłą hamowania poszczególnych kół. Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu układem dwóch silników i możliwości regulacji siły hamowania kół pojazd utrzymuje zadany tor jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni czy warunków na drodze.
Kluczem do stabilnej jazdy jest wyważony rozdział mocy z obu silników, który może być dostosowywany w ciągu zaledwie jednej dziesięciotysięcznej sekundy, czyli znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnych mechanicznych układów napędu na wszystkie koła.
e-4ORCE – kontrola przechyłu nadwozia zapewnia komfortową jazdę wszystkim pasażerom. Dodatkowym atutem technologii e-4ORCE, który docenią przede wszystkim pasażerowie, jest komfortowa jazda ze zminimalizowanym efektem tzw. „nurkowania” nadwozia podczas zwalniania, a to dzięki wykorzystaniu hamowania regeneracyjnego. Wrażenie opadania i wznoszenia nadwozia zostało ograniczone dzięki rozłożeniu siły hamowania rekuperacyjnego na przednią i tylną oś. Układ dwóch silników gwarantuje wyższy poziom odzyskiwania energii niż układ z jedną jednostką i optymalizuje zachowanie samochodu w różnych sytuacjach na drodze.
e-4ORCE to najnowsza z wielu technologii przyszłości opracowanych przez Nissana. Elektryfikacja pozwoliła nam poczynić ogromne postępy, jeśli chodzi o efektywność i responsywność technologii napędu na cztery koła. Jesteśmy przekonani, że nasi klienci docenią e-4ORCE w modelu ARIYA i nowym modelu X-Trail, nawet jeżeli nie będą świadomi jego zakulisowej pracy – powiedziała Cliodhna Lyons, wiceprezes Nissana ds. planowania produktów w regionie AMIEO.
Wprowadzenie e-4ORCE jest ważnym krokiem w historii elektryfikacji Nissana na rzecz czystszego, bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego dla wszystkich świata.
[ materiały Nissan ]