Elektryczne linie transportowe
Projekt „Trucks for German eHighways”
W projekcie badawczym „Trucks for German eHighways”, mającym na celu testy i rozwój zelektryfikowanych dróg w Niemczech, po wstępnej fazie testów rozpoczną się próby na drogach publicznych, gdzie pojazdy będą korzystać z energii elektrycznej z sieci napowietrznej.
Doświadczenia zebrane w Szwecji procentują | Fot. Scania
Przedsięwzięcie ma na celu redukcję śladu węglowego, jaki pozostawiają długodystansowe, ciężkie pojazdy użytkowe. W latach 2019 – 2020 zasilane elektrycznie pojazdy ciężarowe będą testowane na trzech zelektryfikowanych odcinkach niemieckich dróg, określanych wspólnym mianem eHighways. Projekt badawczy jest współfinansowany przez niemiecki rząd za pośrednictwem Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych (BMUB).
Jeden z odcinków testowych będzie biegł autostradą A1 w pobliżu Lubeki w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn, kolejny autostradą A5 koło Frankfurtu w Hesji, a trzeci drogą B462 w Badenii-Wirtembergii. Opracowaniem technologii w ramach projektu zajmą się eksperci Grupy Volkswagen oraz firmy Siemens.
Pierwsze na świecie testy zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych na drogach publicznych są już prowadzone w Szwecji. I podobnie, jak tam, również w Niemczech na testowych odcinkach dróg pojawią się hybrydowe pojazdy ciężarowe Scania wyposażone w pantograf firmy Siemens, czerpiący energię elektryczną z sieci napowietrznej. W Scania postrzegamy zelektryfikowane drogi, jako atrakcyjne rozwiązanie prowadzące do zrównoważonego transportu przyszłości. Elektryfikacja pojazdów rozwija się dynamicznie, a korzyści ekologiczne, społeczne i ekonomiczne jakie przynosi, odegrają ważną rolę w przestawieniu się na transport wolny od paliw kopalnych – mówi Claes Erixon, wiceprezes wykonawczy działu badawczo-rozwojowego Scania.
W pierwszej fazie „Trucks for German eHighways” zostaną dostarczone dwa hybrydowe prototypy pojazdów ciężarowych Scania: jeden z pojedynczym akumulatorem o pojemności 15 kWh, a drugi z zestawem baterii o większej pojemności.
Wnosimy do niemieckiego projektu badawczego doświadczenie, które zgromadziliśmy w Szwecji. Najważniejsze elementy niemieckiego testu, to analiza działania i optymalizacja układu napędowego, w tym przekładni z silnikiem elektrycznym, stanowiącej jego kluczowy element, ponadto zarządzanie energią, analiza starzenia się akumulatorów oraz sprawdzenie systemu chłodzenia nowej generacji – komentuje Christer Thorén, menedżer projektu elektryfikacji dróg w firmie Scania.
Zrównoważony transport. Obok powyższego, Scania pracuje nad kilkoma innymi projektami przyspieszenia elektryfikacji w przewozach miejskich i długodystansowych. Firma należy też do szwedzko-niemieckiej inicjatywy na rzecz elektryfikacji dróg. Działanie na wielu polach i integracja współpracy z partnerami z sektora prywatnego i publicznego jest - jak się wydaje - najbardziej efektywną drogą do zbudowania zrównoważonego transportu.