Ciężarówki na wodór dla portu Los Angeles
Wspólny projekt Toyoty i Kenwortha
Toyota i Kenworth Truck Company przygotowują serię 10 bezemisyjnych ciężarówek (na bazie modelu Kenworth T680s) z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Pojazd będzie rozwoził towary w kotlinie Los Angeles i okolicy nie emitując żadnych spalin, a jedynie parę wodną.
Ten projekt to znacznie więcej niż eksperyment badawczy. Naszym celem jest dokonanie zmiany o społecznym znaczeniu – redukcja zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w okolicach portu Los Angeles – powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America.
Ogniwa paliwowe opracowane przez Toyotę produkują prąd, którym na bieżąco zasilają silnik elektryczny. Energia generowana jest w reakcji wodoru i tlenu z powietrza w obecności katalizatora, a jej nadmiar przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc (podczas spokojnej jazdy z umiarkowaną prędkością) jest gromadzony w akumulatorze litowo-jonowym. Jednostka sterująca przepływami energii koordynuje pracę ogniw paliwowych, silnika elektrycznego, baterii i innych podzespołów, takich jak elektryczne wspomaganie układu kierowniczego czy kompresory powietrza w układzie hamulcowym. Ciężarówka Kenworth T680s z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty ma zasięg 480 km w przeciętnych warunkach pracy.
Dla Toyoty i Kenworth to doskonała okazja, by wspólnie rozwijać i testować możliwości wykorzystania bezemisyjnych technologii wodorowych. To doświadczenie będzie w przyszłości odgrywało ważną rolę w komercyjnym transporcie – stwierdził Mike Dozier, główny manager Kenworth.
Współpraca Toyoty z amerykańskim producentem ciężarówek zostanie sfinansowana z grantu, który port w Los Angeles otrzymał od California Air Resources Board (CARB). Projekt Zero and Near-Zero Emissions Freight Facilities uzyskał finansowanie w kwocie 41 mln dol. To połowa budżetu programu implementacji do 2020 r. technologii wodorowych w Los Angeles i okolicznych portach, który obejmuje budowę infrastruktury wodorowej, w tym dwóch stacji tankowania, oraz zakup ciągników na ogniwa paliwowe i bezemisyjnego sprzętu portowego do ładowania i rozładowywania towarów.
W budowę stacji tankowania wodoru zaangażuje się Shell Oil Products U.S. Powstaną dwa duże obiekty (z dystrybutorami dostosowanymi do potrzeb ciężarówek) w Wilmington i Ontario, które dołączą do trzech takich punktów działających przy obiektach Toyoty w Los Angeles, tworząc zintegrowaną sieć stacji tankowania wodoru dla pojazdów. Nowe punkty tankowania Shella będą dostarczały ponad tonę wodoru dziennie, generowanego w całości przy użyciu odnawialnych źródeł energii.