Reklama     +48 22 620 92 04 
www.autotransport.plBelgia przetestuje nowy system myta
Transport drogowy

Belgia przetestuje nowy system myta

25 lutego 2015 r.   |  Krzysztof Koprowski

Za kilka miesięcy ruszą testy nowego systemu opłat drogowych w Belgii. Jego uruchomienie planowane jest na styczeń 2016 r. Zastąpi on obowiązujące dzisiaj w tym kraju eurowiniety.


Warning: getimagesize(http://www.pgt.pl/img_ar/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /_art.php on line 110

Viapass to nowy system opłat drogowych w Belgii, który oparty będzie na technologii satelitarnej. Do jego obsługi posłuży urządzenie pokładowe, które zastąpi dotychczasową eurowinietę. Niedawno ogłoszono, że uruchomienie systemu zostanie poprzedzone fazą pilotażową, zaplanowaną na połowę tego roku. Chodzi o sprawdzenie poziomu gotowości infrastruktury drogowej oraz sfinalizowanie umów dotyczących finansowania całego przedsięwzięcia. 

Wiadomo już, że nowe opłaty będzie można rozliczyć za pośrednictwem DKV Euro Service, które przejmie cały ciężar związany z rejestracją do nowego systemu. Przewoźnikowi pozostanie jedynie zamontować urządzenie pokładowe w pojeździe, a następnie zdecydować się na jeden z trybów rozliczania opłat – pre-pay lub post-pay. Przewoźnikom będziemy rekomendować tryb post-pay, ponieważ w fakturze naliczane są opłaty za realnie przejechane odcinki, co nie było dotychczas w Belgii możliwe przy systemie eurowiniety – podkreśla Barbara Kubaj, dyr. biura DKV Euro Service Polska, operatora kart paliwowych specjalizujących się w rozliczaniu myta w całej Europie. 

Serwis internetowy DKV, eReporting, ułatwi zarządzanie płatnościami w Belgii. Przewoźnik będzie mógł na bieżąco przeglądać w nim należności za płatne drogi, a następnie analizować wszystkie dane dotyczące myta przy pomocy kilku kliknięć. Dzięki integracji tych danych z innymi kosztami floty, możliwe będzie wcześniejsze planowanie wydatków. 

Zapowiedziana przez Belgię opłata będzie obowiązywać na wszystkich autostradach i drogach krajowych w regionach: Bruksela, Flandria i Walonia. W przypadku dwóch pierwszych regionów opłata przyjmie formę podatku – brak VAT, podczas gdy w Walonii będzie to tradycyjna opłata za przejazd z VAT-em. Opłatom podlegać będą pojazdy powyżej 3,5 t, a średnie stawki wyniosą ok. 0,15 euro/km. 

Lokalna obsługa systemu możliwa będzie poprzez 135 punktów obsługi (POS), planowanych na terenie Belgii. Będą one rejestrować, a także wydawać urządzenia pokładowe. Operatorem systemu będzie konsorcjum o nazwie Satellic N.V., powołane przez dwa podmioty: niemiecki T-Systems International GmnH oraz austriacki STRABAG AG.  Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.dkv-euroservice.com oraz www.viapass.be.

W ostatnim wydaniu PGT 06-09/2020 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl