Autobusy elektryczne z Wrocławia trafią na daleką północ Norwegii
Volvo dostarczy ze swojej wrocławskiej fabryki miejskie autobusy elektryczne do najbardziej wysuniętego na północ operatora autobusów elektrycznych na świecie. Miasto Bodö, położone na dalekiej północy Norwegii - za kołem podbiegunowym, złożyło zamówienie na kompleksowy pakiet składający się z 31 elektrycznych autobusów, a także infrastruktury do ładowania i serwisowania.
Z 31 elektrycznych autobusów składających się na zamówienie, 17 to 12-metrowe modele Volvo 7900 Electric, a pozostałe 14 to elektryczne autobusy przegubowe Volvo 7900 Electric Articulated o dużej pojemności. | Fot. Volvo
Pojazdy zaczną wozić pasażerów w lipcu 2021 roku. Będą autobusami elektrycznymi jeżdżącymi na najbardziej wysuniętym na północ obszarze na świecie i pierwszymi, które wejdą do eksploatacji za kołem podbiegunowym.
Jest to największy projekt na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu drogowego realizowany w północnej Norwegii, który ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu, jak i dla nas - mówi Anders Mjaaland, Dyrektor Saltens Group, właściciel Nordlandsbuss, który zajmuje się eksploatacją autobusów elektrycznych.
Przejście na ciche i bezemisyjne autobusy elektryczne znacząco poprawia środowisko miejskie i w ogromnym stopniu zmniejsza wpływ transportu publicznego w Bodö na klimat. To również ważny krok w kierunku osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych Norwegii, które przewidują między innymi, że do 2025 roku wszystkie autobusy miejskie w kraju będą jeździły bezemisyjnie.
Podpisanie umowy poprzedzone zostało szczególnie dokładną analizą nietypowych warunków, z jakimi będą musiały się mierzyć zelektryfikowane autobusy kursujące w Bodö.
Każde miasto jest wyjątkowe i aby stworzyć optymalne rozwiązanie, wszystko powinno być zaprojektowane z uwzględnieniem lokalnych warunków i potrzeb. Z tego powodu wstępna analiza połączona z symulacją trasy, odgrywa kluczową rolę w naszym modelu biznesowym. Topografia, częstotliwość tras oraz bliskość zajezdni i warsztatu to inne ważne czynniki w naszej ofercie - wyjaśnia Svenn-Åge Lökken, Dyrektor Sprzedaży Volvo Buses w Norwegii.
Korzyści dla środowiska wynikające z elektryfikacji autobusów otwierają również nowe możliwości dla przyszłego planowania urbanistycznego. Autobusy elektryczne są bezemisyjne i ciche, a tym samym stają się bardziej dostępne – mogą kursować na wrażliwych obszarach w centrach miast, a przystanki mogą być budowane tam, gdzie wcześniej było to niemożliwe, na przykład wewnątrz budynków.
Z 31 elektrycznych autobusów składających się na zamówienie, 17 to 12-metrowe modele Volvo 7900 Electric, a pozostałe 14 to elektryczne autobusy przegubowe Volvo 7900 Electric Articulated o dużej pojemności. Mogą one przewozić do 120 pasażerów. Infrastruktura do ładowania zostanie dostarczona przez ABB.
Inne norweskie miasta, które podobnie jak Bodö wybrały w ostatnim czasie rozwiązanie Volvo Buses dotyczące elektryfikacji transportu publicznego, są Drammen i Ålesund. Volvo otrzymało w tym roku z Norwegii zamówienia na 63 zelektryfikowane autobusy.
[ mat. prasowe Volvo ]